– Vi känner oss inte hörda eller sedda. De har inte tagit tillvara på vår kunskap om vårt jobb och involverat oss i det här, säger Anneli Karlsson på hemtjänstens nattpatrull.
Hon och kollegorna Pia Lager, Laila Johnsson och Cecilia Nordlöf är missnöjda med hur verksamhetens omorganisering hanterats – främst då de känner sig förminskade, säger de.
I höstas fick nattpatrullen reda på att den ska byta lokaler, från de på brandstationen till nya – i samma som hemtjänsten dag sitter – på Fruängsgatan i Nyköping.
– Vi undrade: 'Varför ska vi flytta?' Det var svårt att förstå syftet, säger Cecilia Nordlöf.
De berättar att de fick höra olika orsaker. Bland annat arbetsmiljöproblem, vilket sedan visade sig vara ett missförstånd. Men även att det var ekonomiska besparingar, säger de, vilket de godtar.
– Men under resans gång har anledningarna ändrats. Och det har inte varit sanningsenliga förändringar, säger Pia Lager.
I mars ägde flytten rum. Men det utan några klara rutiner, enligt kollegorna.
– Det kändes som att: 'Nu är ni på plats, nu får ni klara er själva', säger Laila Johnsson.
Gruppen upplever att de fått en sämre arbetsmiljö och berättar att flera mår dåligt av situationen. Men att de gör allt för att kunderna inte ska lida.
Andra i personalen som tidningen har pratat med säger att de nu söker nya jobb. En säger att hen har sagt upp sig på grund av det som hänt.
– Jag ledsnade på hur vi behandlades och sa upp mig utan att ha något annat.
En annan valde att gå i pension tidigare än planerat.
– För vi har blivit helt överkörda och fått en så pass sämre arbetsmiljö att det är ohållbart.
Mattias Carlsson, verksamhetschef för äldreomsorgen, säger att flytten har med ekonomiska aspekter att göra, men främst att nattpatrullen och den dagliga hemtjänsten ska komma närmare och dra nytta av varandra.
– Vi har en verksamhet som ska fungera dygnet runt och det måste vi planera utefter. Vi vill få det att bli så bra som bara möjligt.
Han säger att det har varit en process, att dialog med personalen förts och att de jobbar för att det ska finnas fungerande rutiner.
– Men det är klart att vi har ställt till det för dem: vi har ändrat deras arbetsrutiner och förutsättningar till viss del. Jag kan förstå att man upplever en viss frustration.
– Såklart är det tråkigt om vi mister personal på grund av förändringarna, säger Mattias Carlsson.