Fredagens olycka – då en a-traktor med fyra ungdomar kolliderade med ett tåg – inträffade på en övergång i Hjärmesta utanför Enstaberga.
På olycksplatsen finns det varken bommar eller ljudsignal. Däremot finns en lampa vid övergången, som ska varna om att ett tåg kan vara på väg.
Systemet – som kallas för enskild ljussignal – är kritiserat. Många menar att systemet är ologiskt. Trafikanterna varnas nämligen om att ett tåg kan vara på väg genom att lampan släcks.
– Det brukar vara tvärtom. En tänd lampa är en varningssignal. Det är nog inte många som känner till att det är tvärtom på övergångar med enskild ljussignal, säger Raili Salminen, olycksutredare på Trafikverket.
Ett exempel på hur systemet kan vara förvirrande är den allvarliga olyckan på en plankorsning i Vagnhärad 2017. Ett tåg på väg mot Stockholm kolliderade då med ett militärfordon som deltog i försvarsmaktens övning Aurora 17. Tre personer skadades.
Precis som vid övergången i Hjärmesta var det en enkel ljussignal vid övergången.
Av Trafikverkets egen olycksrapport framgår det att vagnchefen i militärfordonet tvekade framför övergången. När var det farligt att passera spåret – vid tänd lampa eller vid släckt?
Vagnchefen bestämde sig för att det var ofarligt när lampan var släckt och gav order om att passera spåret. Sedan var olyckan ett faktum.
– Jag är inte förvånad. Jag tror även att Trafikverkets egen personal skulle kunna känna osäkerhet inför en enskild ljussignal, säger Raili Salminen.
De enskilda ljussignalerna infördes på enskilda vägar, som sällan var förbundna med allmänna vägar. Det kunde handla om lantbrukare och skogsägare som behövde kunna korsa järnvägen för att på ett smidigt sätt sköta om sina marker.
Jordbrukarna och skogsägarna visste hur signalsystemet fungerar, berättar Raili Salminen. Men under åren har flera av dessa enskilda vägar kopplats samman med de allmänna vägarna, vilket gör att även andra personer passerar övergångarna.
– Sedan 30 år tillbaka sätts inga nya enskilda ljussignaler upp. I stället försöker vi bygga bort dem. Men det kostar naturligtvis pengar och det är mycket som ska prioriteras.
I dag finns det 163 övergångar med enskild ljussignal i Sverige. Åtta av dem finns i Nyköping och en finns i Trosa.