– Det har varit ett antal händelser med smällare och brandlarm och därför har vi bestämt oss för att gå upp i stabsläge. Vi vill få en helhetsbild eller ett helhetsgrepp över det som händer, säger Anci Stierna, skolchef för grundskolan.
Det var den 1 april som en banger smälldes av mitt bland elever och lärare på enheten Alpha. Smällen ledde till att elever fick uppsöka sjukvård och hade då skador i form av värk i öronen, brända kläder och en skadad fot. Bara några få dagar senare, den 6 april, gick ett tyst larm ut på enheten Omega. Då hade någon tuttat på en papperskorg vilket slutade med att läraren som släckte branden fick uppsöka akut sjukvård. Att larmet var tyst förklarades med att det pågick ett nationellt prov.
– Smällen har gjort att det nu finns en oro helt klart och sen hade vi även branden i papperskorgen. Vi ser allvarligt på detta och vill få stopp på det för att öka tryggheten och stabiliteten för eleverna och personalen, säger Anci Stierna.
Stabsläget innebär att division utbildning nu samordnar "i tätt" samarbete med divisionen social omsorg och räddning och säkerhet.
– Stabsläget är en särskild metodik där vi har personer som inte jobbar i skolan vanligtvis och som nu är med och jobbar med problemet. Det gör att det blir en annan struktur i arbetet. Vi får ett helhetsgrepp över problemet och kan se om det finns något vi missar. Sen ligger det fortsatta ansvaret hos rektorerna på skolan att jobba vidare med, men vi vill ta det här greppet tillsammans.
Skolan uppmanas nu också att polisanmäla eller orosanmäla händelser i högre grad än tidigare.
– Skolan har en nollvision mot kränkningar och skadegörelse men efter händelserna vill vi göra det tydligare.
Man kommer även att starta upp veckovisa möten mellan skolledningen, skyddsombuden och fackförbunden för att diskutera insatser kring arbetsmiljön. Regelbundna möten om skolmiljön hålls även tillsammans med polis, division social omsorg och räddningstjänst. Man kommer också låsa toaletterna med undantag från ett fåtal.
Det kommer också blir fler elever som får individuella handlingsplaner med insatser för att hjälpa dem fungera bättre i skolan.
– Här ser vi några elever som är med i de här händelserna när det varit stökigt. De är de eleverna vi vill hjälpa att få till en bättre vardag.