Järnvägsprojektet Ostlänken tuffar vidare. Men över projektet vilar sparkrav från regeringen som gör att delar av utformningen behöver justeras. Nu har Trafikverket beslutat om en ny sådan förändring utanför Nyköping.
– Vi tar bort en bro för att istället lägga en helt vanlig järnvägsväxel. Det gör att vi får lite sämre kapacitet. Men det ska räcka för det vi bygger för, säger Magnus Sjöberg, programchef för Ostlänken.
Att det blir en sämre kapacitet är inget konstigt, menar Magnus Sjöberg, då konstruktionen med en bro främst fyllde ett syfte för de tidigare planerade höghastighetsbanorna på sträckan. Men när den nya regeringen tillträdde förra hösten var höghastighetsbanorna något de tidigt valde att dra i handbromsen för.
Nu kommer sträckan istället att få dubbelspår med liknande räls som finns idag. Huvudspåren på järnvägen passerar inte förbi Nyköping, och därför har Trafikverket valt att skapa en så kallad “bibana” som gör en extra sväng förbi Nyköping för att sedan ansluta till ordinarie bana igen.
Det är på den här bibanan som Trafikverket nu väljer en enklare variant med växel istället för bro, när tåget ska svänga tillbaka in på huvudspåret på vägen vidare mot Norrköping söderut. En lösning som enligt Magnus Sjöberg sparar pengar.
– Våra beräkningar visar att vi sparar cirka 200 miljoner kronor på att göra det här.
Totalt har regeringen avsatt 91,4 miljarder kronor för att bygga Ostlänken, som är tänkt att öppna för trafik 2035.