För att stödja flygplatserna genom pandemins stålbad beslutade regeringen förra året om ett coronastöd.
Det statliga bolaget Swedavias tio flygplatser – bland annat Arlanda – fick 2,5 miljarder kronor i form av ett ägartillskott. Av landets 33 regionala flygplatser fick 22 dela på 100 miljoner. De återstående elva – däribland Skavsta – fick inte ett öre.
– Vi tycker att det här är fel. Staten borde se till hela flygsystemet och inte enbart rikta stödet till vissa flygplatser, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för flyget på Transportföretagen, som organiserar 9 200 företag inom transportnäringen.
Han tycker att stödet blir extra ohållbart med tanke på att flera av de flygplatser som inte får något stöd är beredskapsflygplatser.
Dessa flygplatser – bland annat Skavsta – bemannar upp för att kunna ta emot samhällskritiskt flyg, till exempel ambulansflyg. Skavsta är dessutom en viktig hubb för både brandflyget och Kustbevakningens flygplan.
– Under pandemin har detta blivit en förlustaffär för beredskapsflygplatserna. De måste ha öppet dygnet runt för det samhällsviktiga flyget och den ersättning de får täcker inte kostnaderna. Här tar staten en springnota, säger Fredrik Kämpfe.
Skavstas ägare Vinci Airport har anmält statens flygstöd till EU-kommissionen eftersom den franska jättekoncernen anser att det snedvrider konkurrensen. Fredrik Kämpfe anser att stödet åtminstone är problematiskt ur konkurrenssynpunkt.
– Det är väl tveksamt om det råder konkurrens mellan flygplatser i Sverige, förutom vad gäller just Skavsta och Arlanda. De flygplatserna ligger så pass nära varandra. Eftersom Skavsta inte får något stöd kan det vara problematiskt, säger han.
Förra året la Ryanair ner sin bas på Skavsta. I förra veckan kom beskedet att flygbolaget i stället öppnar en bas på Arlanda.
Kan statens stöd till Swedavia ha påverkat Ryanairs beslut att flytta basen?
– Det är tveksamt. Möjligen känner sig Ryanair bekvämare med att välja en flygplats som har statens stöd, än att välja en flygplats som inte har det, säger Peter Larsson, vd på medlemsorganisationen Svenska regionala flygplatser.
– Ett viktigare skäl till Ryanairs beslut är nog flygbolagets vilja att vara verksamma på de riktigt stora flygplatserna. Vi har sett liknande besked från Ryanair i andra länder, säger han.
Fotnot: I en tidigare version av artikeln uppgavs ett felaktigt belopp vad avser statens ägartillskott till Swedavia.