– Vi förutsätter att det har gått korrekt till och funderar inte på att överklaga beslutet. Vi vill sköta den här övergången så snabb och smidigt som möjligt med hänsyn till personal och besökare.
Det säger Caj Perrin som är affärsutvecklingschef på Befair, bolaget som har drivit Hjortensbergsbadet det senaste året.
En någorlunda kort sammanfattning: Förra året vann Befair kommunens upphandling av badhuset och tog över efter Medley som drev "Hjortens" i många år. Beslutet överklagades av Medley som fick rätt i Förvaltningsdomstolen. Nyköpings kommun fick se över de tre olika anbuden igen, men endast Medley ansågs uppfylla de krav som ställdes och då avbröts upphandlingen – på grund av bristande konkurrens.
Under hösten har upphandlingen gjorts om på nytt. Då lämnade enbart Befair och Medley anbud. Och nu står det klart att det blir Medley som får driva badhuset de fem kommande åren, med option om att förlänga avtalet två år till därefter.
– Entreprenören betalar för driften, så kallad koncessionsavgift. Och de som lägger det högsta anbudet och uppfyller de krav som ställs i upphandlingen blir tilldelade driften, konstaterar Per Lithammer som är sakkunnig inom kommunens kultur- och fritidsnämnd.
Vad Medley nu får betala Nyköpings kommun för driften av Hjortens vill han inte kommentera eftersom det är upphandlingsenheten som har tagit beslutet.
Sannolikt lämnar Befair över till Medley runt årsskiftet och anläggningen håller öppet som vanligt fram till dess.
– Det är olyckligt att det har blivit så många turer men jag tror inte att kunderna har påverkats i så stor utsträckning, däremot får ju personalen byta arbetsgivare för andra gången på rätt kort tid, säger Caj Perrin på Befair.
Per Lithammer på Nyköpings kommun är inne på samma spår.
– Medley gjorde det bra tidigare och Befair har gjort det här året bra. Samma personal som tidigare kommer att fortsätta framöver och kunderna kommer att möta samma människor.
Finns det anledning till självkritik för kommunen efter alla turer kring badhuset?
– Nej, det tycker jag inte. För medborgarnas skull är det ett bra resultat både ekonomiskt och verksamhetsmässigt. Det viktigaste för kommunens del är att medborgarna har en bra anläggning och att vi ska få ut det bästa möjliga för de pengar vi lägger in. Och även om det har tagit tid så har det blivit bra.