Elektronikkedjan gör nysatsning

Elektronikkedjan Elon satsar nu och bygger om sina butikslokaler i hela landet. Nyköping är först ut.– Det är den vägen företaget måste gå nu, berättar Stefan Englund, vd för Elon, Nyköping.

Tvättstugan.

Tvättstugan.

Foto: Jesper Johansson

Nyköping2019-07-10 09:45

Butiken vid Gumsbacken blev en av två pilotbutiker att prova på det nya butikskonceptet, något Stefan Englund ser positivt på.

– För oss i Nyköping är det fantastiskt att få vara pilotbutik och få möta kundernas reaktioner på det nya välkomnande och inspirerande butiksupplägget, konstaterar Stefan Englund.

Det nya butikskonceptet drog igång 21 mars, i samband med det har också försäljningen stigit.

– Det blir ju så att försäljningen har tendens att stiga i samband med att något öppnar. Men försäljningen har hållit i sig, menar Stefan Englund. Som också uppskattar en ökning på 20-30%.

Det nya butikskonceptet som vill bygga på hemkänslan förväntas vara slutfört i alla 300 butiker till år 2022. Den gamla logotypen får också gör plats för en ny.

– Elons butiker drivs av fantastiska eldsjälar som kommer kunna anpassa det nya butikskonceptet till sina lokala förutsättningar och lägen, berättar Stefan Englund.

Nu vill de också erbjuda helt nya tjänster i alla sina butiker. Bland annat ska de installera en displayer i sina butiker, tänkt att funka som en länk mellan den fysiska och digitala handelsplatsen. Även så ska möjligheten att hämta sina beställda varor också förverkligas. Till sist så väljer man att erbjuda återvinning av mindre el-produkter.

– Vår satsning på återvinning öppnar också upp för nya möjligheter att återvinna mindre elprodukter utan att behöva ta sig med bil till någon återvinningsstation, säger vd:n för Elon Group, Stefan Lebrot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!