Under veckan har årskurs sju- och nioelever från Nyköpings högstadium haft vernissage på Culturum i Nyköping.
Det är elever som går Bild- och hantverksprofilen som ställer ut sina alster.
En av lärarna på profilen är Jesper Knak som är slöjdlärare på skolan. Han berättar hur profillektionerna skiljer sig mot de vanliga slöjdtimmarna.
– I slöjdämnet utgår vi oftast från en teknik som sedan eleverna har stor frihet att göra något med. På profillektionerna är det öppna dörrar till alla hantverkssalar och experimenterande som gäller, säger han.
Bild- och slöjdämnena skapar kreativitet hos eleverna men ännu mer än så, enligt Jesper Knak.
– Att driva igenom en idé från skiss till färdig produkt har du nytta av i många andra sammanhang. Dessutom ökar förståelsen för andra ämnen. Efter några lektioner med matematik och slöjd brukar eleverna se att de hör ihop. Det är viktigt både för slöjd- och matematikundervisningen, säger han.
Han vill samtidigt framhäva att de skapande ämnena står på egna ben.
– Den idéskapande processen har du nytta av i en mängd yrken, inom reklam- och designbranschen till arkitektur. Ja, i alla yrken där du utarbetar en idé, säger han.
Och eleverna är med på tåget.
– Det är jättekul att få en uppgift som man kan utveckla hur man vill, säger Sarah Moukadam i årskurs nio.