Flera gånger i veckan korsar Julia Karlsson och Amanda Ståhl den livligt trafikerade Lennings väg. De går i nian på Nyköpings högstadium Alpha och har idrottslektionerna på Rosvalla.
– Klart att det känns säkrare med en gångtunnel, fast bilisterna stannar alltid och släpper över oss, säger Julia Karlsson.
Den kombinerade gång- och cykeltunneln ska byggas för att ge eleverna en säker passage till och från skolan. Idag är Lennings väg hårt trafikerad och hastigheten är begränsad till 50 km/h.
– Det är väl bra att tunneln byggs, även om det kostar mycket pengar, säger Amanda Ståhl.
Tunnelbygget har haft prioritet hos Nyköpings politiker och varit planerad under lång tid. Bland annat gjorde Kristdemokraterna tunnelbygget till en valfråga hösten 2014.
Men projektet har drabbats av ständiga förseningar.
När gång- och cykeltunneln projekterades backade politikerna i den rödgröna majoriteten inför kostnaden 22 miljoner kronor.
Då ströks tunnelbygget ur 2015 års budget.
Under våren 2015 sökte Nyköpings kommun statsbidrag från Trafikverket för att få halva byggkostnaden betalad. Samtidigt plockades tunnelbygget tillbaka i planeringen inför 2016.
Men efter nästan ett års väntan avslog Trafikverket kommunens ansökan och tunnelbygget blev allt osäkrare.
– Men för någon månad sedan hörde Trafikverket av sig, man hade fått extra pengar, och då skickade jag in en ny ansökan, säger Almir Malkoc, projektledare på Nyköpings kommun.
Då blev svaret ja och Trafikverket åtar sig att betala upp till elva miljoner kronor för tunnelbygget.
Det beskedet var signalen som innebär att även Nyköpings politiker säger ja till bygget.
– Tunneln under Lennings väg är viktig för säkerheten, inte bara för skolan utan också för att det är ett stråk in till centrala staden, säger Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.
Men byggstarten kan dröja fram till mars 2017.
– När politikerna har tagit ett formellt beslut kan vi börja upphandlingen, men det är osäkert om vi kommer i gång till hösten. Troligen startar vi i mars 2017, säger Almir Malkoc.