– Jag vill få fram de starka känslor som jag kände. Men den som tittar på målningen får bilda sin egen uppfattning, vad man känner just den dagen, säger Krille Eriksson.
Gymnasiesärskolans nationella program har arbetat med ett bildprojekt som nu visas inne på Nyköpings gymnasium. Läraren Gunilla Gottås Wallin berättar att initiativet delvis kom från eleverna själva.
– Vi besökte en utställning på museet som handlar om funktionsnedsättningar ur ett historiskt perspektiv. Flera av eleverna blev väldigt tagna och frågade ”kan vi inte göra en utställning om oss själva?”.
Eleverna har intellektuella funktionsnedsättningar, samt andra diagnoser av olika slag. Gymnasietiden handlar delvis om att de ska lära känna sig själva, både sina styrkor och de utmaningar som finns.
– Meningen är att de ska få verktyg för framtiden, då är det viktigt att de lär känna sina styrkor och svagheter. Och skapar en självinsikt, säger Gunilla Gottås Wallin.
Ambitionen är att eleverna ska ges möjligheten att uttrycka hur de känner genom att måla, de har även arbetat med att beskriva sig själva och hur de upplever sina diagnoser i textform.
– Jag tänkte på en person som jag inte gillar så mycket, då ville jag visa mina känslor i tavlan. Det var roligt att få släppa ut lite känslor och jag är nöjd med hur den blev, säger eleven Sara Fagernäs.
– Vissa dagar är guld och andra är mindre bra, det ville jag få fram med min målning, fyller Krille Eriksson i.