– Vi får bara som svar att vägen inte är prioriterad men det är bara dumheter, bullshit. Vägen är helt jävla livsfarlig på vintern.
Lovisa Klaesson, 18, går tredje året med inriktning hästhållning på Öknaskolan.
Hon och klasskompisarna är rädda för att det snart ska ske en olycka till på väg 823. I januari i år hamnade en buss i diket i samband med ett möte på den smala vägen. Lovisa Klaesson satt själv på bussen när det hände.
– Bussen stod still och gled ner i diket. Vi hade tur som hamnade mot kullen, annars hade det kunnat gå riktigt illa. Det är djurhagar, vatten och åkrar längs sträckan. Hade bussen bara stått några meter längre fram så hade vi vält.
Hon tycker att vägen bör breddas så att bilar och bussar kan mötas på sträckan. I dagsläget måste en buss eller bil backa om mötet sker vid fel plats. Hon tycker också att underhållet måste bli bättre.
– Det blir snorhalt på vintern. Det grusas absolut, men inte tillräckligt för att det ska göra någon skillnad. Man kan på riktigt åka skridskor på vägen.
Hur känns det att sätta sig på bussen?
– Det är lite läskigt och obehagligt. I alla fall när man kommer till Öknavägen efter Tystberga trafikplats. Chaufförerna kör otroligt fort, 70 till 80 kilometer i timmen. Även om det inte är över hastighetsbegränsningen så borde de anpassa hastigheten för väglaget. I kurvorna känner man att det släpper.
Trafikverket är den myndighet som ansvarar för vägunderhållet på sträckan. Där finns olika standardklasser som anger trafiktätheten på en sträcka. Ju högre standardklass, desto lägre trafiktäthet och desto lägre prioritering kring vägunderhåll.
Väg 823 har standardklass fem och E4 har standardklass ett. Det finns därmed inga planer på att göra några förändringar kring klass fem. Sandning är den metod som används för halkbekämpning.
– Det är vinter och det kan finnas halka. Rådet är att ta det försiktigt, säger Glenn Sedin, projektledare på Trafikverket.
Kan ni inte göra något för att rucka på principerna?
– Standardklasserna baseras på hur mycket trafik det är. På mindre vägar är det sandning som gäller. Saltning kräver större trafiktäthet för att det ska ha någon effekt.
Glenn Sedin meddelar att det inte finns några planer på att bredda vägen.
Kan du förstå att eleverna är oroliga?
– Absolut, men ska man vara försiktig och anpassa hastigheten. Vid vädervarningar kanske man inte ska ge sig ut alls.
SN har sökt bussbolaget för en kommentar men de har inte återkommit.