Trafikverkets svar – därför görs beläggningsarbetet på E4 dagtid

Under måndagen började asfalteringsarbetet på E4 söderut från Nyköping. Arbetet har skapat kilometerlånga köer. Elin Hansen förlorade ett semesterbesök på västkusten på grund av strulet.

Trafikkaos på E4 efter beläggningsarbete

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2024-07-08 16:25

Nyheten i korthet

  • Asfalteringsarbetet på E4 söderut från Nyköping startade på måndag, vilket orsakade långa trafikköer. Arbetet sker dagtid och beräknas ta två dagar.
  • Många resenärer uttrycker frustration över att arbetet sker under dagtid, inklusive Elin Hansen, som fick ställa in sin semester på grund av trafikstockningen.
  • Trafikverket förklarar att beläggningsarbetet utförs under dagtid på grund av planering och väderförhållanden, och beklagar de köer det skapar.

Beläggningsarbetet beräknas att två dagar och sker dagtid på sträckan E4 söderut mellan Gammelsta och Stavsjö. Under arbetet leds södergående trafik om till gamla E4, väg 800. 

Till mångas frustration görs arbetet på sträckan på dagtid och under måndagen vid lunch var köerna flera kilometer söderut. Elin Hansen har skrivit till tidningen och berättat att hon suttit i kö under flera timmar. Sträckan Nyköping till Norrköping tog 3 timmar under måndagen.

– Vi har nu suttit fast i bilkö på E4:an emellan Jönåker och Gammelsta i över tre timmar. Varningsskyltar för köbildning kom först drygt 30 minuter EFTER köns början. Då inga avfarter finns emellan dessa två avfarter har vi varit fast som råttor i bur och avklarat flertalet panikattacker med hyperventilering! Inget internet har funnits under någon bit på vägen så vi har inte kunnat få någon information eller prognos, skriver hon i ett mail.

Inte nog med det. Hon skriver också om en förlorad semester på grund av den usla trafiksituationen:

– Vår semester på västkusten fick ställas in då vi inte skulle komma fram förrän sent ikväll och långt efter senaste tiden för att checka in. Det är dessutom för sent att avboka... så här sitter vi, vi har vänt om och åker hem och får samtidigt betala för en semester vi aldrig kom till.

På Trafikverkets pressavdelning sitter Per Hansson, presskommunikatör. Han berättar att arbetet skulle ha utförts på natten, om det vore möjligt. 

– Det handlar om planering. Delar av arbetet gör man nattetid i en annan riktning. Men den första etappen gör man nu i dagtid, södergående riktning. Det är för att få ihop hela jobbet som man väljer att göra det på lite olika tider, säger Per Hansson, presskommunikatör på Trafikverket.

Hade det varit möjligt att göra båda nattetid?

– Nej, det tror jag inte. I sådana fall hade man gjort det. Det finns lite olika skäl till varför man väljer dagtid. Det kan ha att göra med entreprenörer och hur dem kan samt planering. Sådana här stora vägarbeten planeras långt i förtid. Tyvärr genererar det här lite köer men det är på sommaren vi kan göra de här stora vägarbetena. 

Att man väljer att göra beläggningsarbeten på sommaren och under folks semester beror på väderleken. Det går inte att göra i kallt väder förklarar Per Hansson.

– Vi har ju inte heller så mycket arbetspendling på vägen sommartid. Men det är såklart tråkigt och beklagligt att det skapar köer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!