Hon har väntat på ersättning från SAS sedan i april

Hennes flyg ställdes in för över fyra månader sedan. Men pengarna från flybolaget dröjer.

Ellinor Jansson Lande har väntat sedan i april på att få tillbaka pengar från SAS, efter att hennes flyg blev inställt.

Ellinor Jansson Lande har väntat sedan i april på att få tillbaka pengar från SAS, efter att hennes flyg blev inställt.

Foto: Privat/TT

Nyköping2020-08-28 10:00

Nyköpingsbon Ellinor Jansson Lande, 28, skulle flyga hem från Bryssel i april. Men coronakrisen gjorde att hennes flyg blev inställt, och hon lyckades ta sig hem med ett annat flyg först efter någon vecka.

Sedan dess har hon försökt få ersättning för det inställda flyget från SAS.

– De har lovat att jag ska få ersättning, säger hon.

Men ingenting har hänt.

I stället för att få pengarna utbetalda, har SAS erbjudit henne ersättning i form av en voucher som kan användas för att boka en ny resa. Men Ellinor Jansson Lande vill ha tillbaka pengarna för det inställda flyget.

– Det känns som om de försöker undvika att betala ut det, säger hon.

Enligt SAS presschef Freja Annamatz har alla som drabbats av inställda flyg rätt till ersättning.

– Jag vill understryka att alla kommer att få tillbaka sina pengar, säger hon.

Vouchern ska ses som ett erbjudande, men de som vill ha pengar utbetalda ska få det, enligt Annamatz.

Hittills har SAS betalat ut ersättning till omkring en miljon kunder, vars flyg ställts in, enligt presschefen. Men fortfarande återstår hundratusentals ärenden. Att det tar lång tid beror på det stora antal avgångar som bolaget tvingats ställa in till följd av pandemin, enligt presschefen.

Hur lång ytterligare tid som Ellinor Jansson Lande och andra kunder kan behöva vänta, kan SAS inte svara på i dag.

– Vi jobbar med de här ärendena så fort som möjligt, säger Freja Annamatz.

Ellinor Jansson Lande fortsätter att vänta.

– Jag hoppas att jag ska få pengarna snart, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!