Det brukar leda till debatt när företag som hyr ut elsparkcyklar etablerar sig på en ort. I flera städer har det till exempel uppstått problem när elsparkcyklar har lämnats på gång- och cykelvägar. I några fall har olyckor inträffat.
I Nyköping förbereder kommunen sig för en eventuell etablering genom att ta fram ett regelverk för elsparkcyklar och andra oregistrerade fordon. I princip är regelverket klart. Sannolikt tas det upp vid miljö- och samhällsbyggnadsnämndens möte om två veckor.
I dialogerna med företagen förklarar kommunen hur man vill att verksamheten ska fungera, berättar Tommy Carlsson.
– Vi vill ju inte att en elsparkcykel ska ligga slängd på en gång- och cykelväg. Det kan till exempel ställa till med problem för personer som har olika funktionshinder. Det är sådana frågor vi tar upp i dialogerna. Egentligen är det inga konstigheter.
Redan nästa vecka väntas kommunstyrelsen besluta om vilken taxa Nyköping ska ta ut av ett företag som vill ha laddningsstationer för elsparkcyklar på kommunal mark. Förslaget är fem kronor per dag och cykel. Något som enligt Tommy Carlsson ligger i nivå med vad andra kommuner tar ut.
Hur stor är sannolikheten att en etablering blir av?
– Det kan jag inte bedöma. Det handlar om vilken bedömning företagen gör av marknaden i Nyköping. Men som sagt. Jag kan konstatera att det finns ett intresse.