Midsommarhelgen gör att vÀgarna blir hÄrt trafikerade nÀr mÄnga kör för att fira vid sommarstÀllen, med slÀkt och vÀnner.
Trafikpolisen tar inför storhelgen in alla resurser de kan och fokuserar pÄ de stora resdagarna, torsdag, söndag och Àven mÄndag.
â Problemet just nu Ă€r vĂ€l att vi inte har sĂ„ mycket extra personal att plocka in och vi Ă€r ganska anstrĂ€ngda pĂ„ sĂ„ sĂ€tt. Men vi har den personal som vi behöver. Vi kraftsamlar sĂ„ mycket vi kan inför midsommar, sĂ€ger David Lindhe, trafikpolis i Nyköping.
Riksförbundet M har tagit fram statistik som visar att antalet dödsolyckor i landet ökar med 35 procent under midsommarhelgen, mot andra dagar i juni. Den visar Àven att det sker flest antal olyckor pÄ de stora vÀgarna, men desto allvarligare olyckor pÄ mindre vÀgar.
â De tydligaste farorna vi har de hĂ€r dagarna Ă€r hastigheten framför allt. Folk Ă€r stressade för att de ska ivĂ€g pĂ„ sitt midsommarfirande, de startar sent och kör fort och dĂ„ Ă€r man lite ouppmĂ€rksam. Man vill framĂ„t och tar inte sĂ„ stor hĂ€nsyn till andra.
I Sörmland finns flera olycksdrabbade vÀgar. E4 genom Nyköping Àr den mest drabbade och Àven den sjunde mest i hela landet under sommarmÄnaderna, visar statistik frÄn Transportstyrelsen. Under sommaren 2023 skedde 46 olyckor pÄ just den vÀgen.
Andra olycksdrabbade vÀgar i Sörmland Àr E20 genom Eskilstuna och vÀg 800 genom Nyköping.
â Vi mĂ€rker en ökad koncentration pĂ„ de stora vĂ€garna och sĂ€rskilt E4 i Nyköping. Det som Ă€r bra med det Ă€r att hastigheten sĂ€nks nĂ„got men dĂ€r missar man ofta istĂ€llet att hĂ„lla avstĂ„nd.
Ăr det nĂ„gra vĂ€gar man ska undvika tycker du?
â Nej, det Ă€r det vĂ€l egentligen inte skulle jag sĂ€ga. E4 Ă€r vĂ€l den som vi mĂ„nar mest om, som Ă€r problematisk i och med att det blir mycket trafik dĂ€r. Vi uppmanar folk att ta det lugnt och att faktiskt stanna och ta pauser i den utstrĂ€ckning som behövs.
Förra Äret omkom tre personer pÄ de sörmlÀndska vÀgarna under sommaren. Elva blev svÄrt skadade.
â Kan vi sĂ€nka medelhastigheten sĂ„ vinner vi mycket pĂ„ det. MĂ„nga tycker dĂ„ att nĂ„gra kilometer hit eller dit spelar vĂ€l ingen roll, men det gör en vĂ€ldigt stor skillnad. Bara en sĂ„dan sak som om man krockar i 80 km/h istĂ€llet för 90 km/h sĂ„ ökar man chanserna att klara sig utan större skador mĂ„ngdubbelt, sĂ€ger David Lindhe.