En av Ostlänkens längsta tågbroar planeras i Nyköping

Nu kan allmänheten tycka till om den sista etappen av Ostlänkens delsträckor inom Nyköpings kommun. I planutformningen planeras bland annat en 1 400 meter lång bro – en av järnvägens längsta.

Cirka 1 400 meter lång och 20 meter hög planeras tågbron över Nyköpingsån att bli.

Cirka 1 400 meter lång och 20 meter hög planeras tågbron över Nyköpingsån att bli.

Foto: Trafikverket

Nyköping2022-01-21 12:01
undefined
Cirka 1 400 meter lång och 20 meter hög planeras tågbron över Nyköpingsån att bli.

Förslaget på Ostlänkens sista etapp i Nyköpings kommun, sträckan Sjösa-Skavsta, har nu gått ut på samråd fram till den 2 mars. Sträckan börjar norr om Sjösa och fortsätter över Svärtaåns dalgång som är ett Natura 2000-område vilket innebär att man måste ta hänsyn till den biologiska mångfalden. 

— Därför kommer vi bygga en 900 meter lång bro för att inte påverka omgivningen för mycket, säger Trafikverkets projektledare Jonas Nimfelt. 

Strax norr om Sjösa kommer stambanan att förgrenas med bibanan som fortsätter över E4 och in mot Nyköping. Själva stambanan kommer istället att fortsätta mot Bullersta och gå vidare norr om Oxbacken. 

Över Nyköpingsån väster om Harg går järnvägen gå på en 1 400 meter lång och cirka 20 meter hög bro, och passerar över väg 53 och 627.

Den blir en av Ostlänkens längsta broar. Bara bron som planeras byggas över Trosaån blir längre med 1 700 meter. 

— Dock är projekteringen i Norrköping och Linköping inte klara än, säger Jonas Nimfelt och garderar sig för eventuellt längre broar där.

undefined
Plattformsförbindelsen vid Skavsta flygplats. I närheten går Väg 629 som läggs om i en ny sträckning på vägbro för att nå flygplatsen.

Vid Skavsta ansluter stambanan med bibanans två spår från Nyköpings tätort, igen. 

— Det finns utmaningar eftersom vi har så mycket verksamheter i området som ska fortsätta kunna fungera. Kommunen planerar också att utveckla området så det finns mycket att ta hänsyn till. 

Runt Skavsta finns det även markföroreningar i både mark och grundvattnet som kan bli en utmaning.

— Vi kommer inte kunna gräva ner spåret på grund av risken för att störa föroreningen. Vi kan heller inte bygga spåren för högt ovanpå marken för att inte störa flygplatsen, säger Jonas Nimfelt.

Med restriktioner både uppåt och nedåt så kommer det krävas ett gott samarbete mellan alla berörda aktörer, enligt Jonas Nimfelt. 

Spåret kommer gå väldigt nära flygterminalen och om allt går som det ska planeras även ett resecentrum vid terminalbyggnaden för byte mellan tåg, buss och flyg. 

Plattformen ska nås via en gångbro över järnvägen med entre från båda hållen. Trafikverket ansvarar över kärnfunktionerna som spåret och plattformarna och kommunen planlägger för bebyggelsen runtomkring. 

— Tillsammans med kommunen jobbar vi med hur gränsdragningen ska se ut mellan Trafikverkets järnvägsplan och kommunens detaljplan, säger Jonas Nimfelt.

undefined
Ostlänkens stambana samt bibanan till Nyköpings tätort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!