En digital version av Nyköping skapas till nästa jul

Till julen ska det finnas en digital version av Nyköping. Där ska besökarna kunna handla i butiker, besöka muséer eller till och med gå en stadsvandring.

Till nästa julhandel ska det finnas en digital version av Nyköping. Tanken är att plattformen ska stärka den fysiska handeln men också ge besökaren en känsla för Nyköping som stad och kommun.

Till nästa julhandel ska det finnas en digital version av Nyköping. Tanken är att plattformen ska stärka den fysiska handeln men också ge besökaren en känsla för Nyköping som stad och kommun.

Foto: Therese Jansson

Nyköping2021-03-03 18:23

– Det här känns otroligt spännande, säger Bengt Jansson, verksamhetsledare på samverkansorganisationen Nysam, som tillsammans med en rad andra stora aktörer ska bygga upp den digitala plattformen.

Tanken är inte att den digitala versionen av Nyköping ska ersätta den fysiska. Tvärtom. Projektet – som har arbetsnamnet Digitala Nyköping – ska stärka Nyköping som fysisk mötesplats.

Bakgrunden är de utmaningar som framför allt den lokala handeln möter. E-handeln tar allt större marknadsandelar på bekostnad av den fysiska handeln. I början av 2020 kom dessutom pandemin, som har slagit undan benen för många verksamheter.

Men i utmaningen finns också en möjlighet. I alla fall i den del av utmaningen som består i den digitala utvecklingen, anser Maria Karlsson, näringslivschef på Nyköpings kommun.

– Vi hoppas och tror att projektet ska bidra till att vi får en mer levande stadskärna och att hela Nyköpings kommun blir en mer attraktiv plats, säger hon.

undefined
Tankarna med projektet - som har arbetsnamnet Digitala Nyköping - presenterades under en digital presskonferens, där representanter från näringsliv, regionen, kommunen och Nysam medverkade.

När plattformen sjösätts – vilket beräknas bli till julhandeln – kommer endast verksamheter med en fysisk mötesplats få vara med. Förutom butiker kan det handla om en rad andra verksamheter, som restauranger men också muséer och gallerier.

När besökaren går in på Digitala Nyköping ska personen inte enbart mötas av en marknadsplats, kunna köpa varor och få dem hemkörda. Utan också få en känsla för Nyköping som stad och kommun, berättar Erik Linde, turistchef på Nyköpings kommun.

– Vi ska ha foton med olika Nyköpingsmotiv på plattformen. Kanske kommer besökaren att kunna gå en digital stadsvandring på hemsidan, säger han.

Förutom Nysam och Nyköpings kommun står region Sörmland, Länsförsäkringar, Sörmlands sparbank, Nyköpings IT-kluster och Sörmlands Media bakom projektet. Kommunen går in med en halv miljon kronor. De övriga aktörerna tillsammans in med 600 000 kronor.

Region Sörmland, som har i uppdrag att verka för digitalisering av länet, följer projektet med spänning.

– Vi ser det här som en pilot. Faller det väl ut kan man mycket väl tänka sig att liknande projekt startas i andra delar av länet, säger Johan Isaksson, som arbetar med digitalisering på regionen.

Bengt Jansson på Nysam tycker att den är en styrka att så pass många aktörer står bakom projektet.

– Det ger projektet en bredd och en styrka. Det är väldigt spännande och kan resultera i något riktigt bra, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!