– A-traktorerna har ökat explosionsartat den senaste tiden, säger Peter Lennstring på Lennstrings bil i Nyköping.
Han tror att anledningen kan vara att det har blivit mycket enklare att göra om bilarna.
– Nu använder man sig av en hastighetsbegränsare som kan vara kopplad till ABS-systemet. Tidigare var det omständligare med till exempel två växellådor, säger han och fortsätter:
– Det var därför de lät så mycket. De gick nästan alltid på fullt varv.
Samtidigt som det är ett enkelt ingrepp på bilen för att få kalla den A-traktor, så är det lika enkelt att ta bort hastighetsbegränsningen. Och då fungerar den som en vanlig bil igen.
– Jag skulle säga att själva jobbet med att få till begränsningen på hastigheten tar ett par timmar. Men sedan måste man se till att det inte går att sitta i baksätet. Man får bara åka två personer i bilen, säger han.
När allt jobb med själva bilen är gjort måste man göra en besiktning av bilen så att den kan klassas som en A-traktor. Det krävs också att man har en LGF-skylt (långsamtgående fordon) fastsatt på bakdelen av fordonet.
– Egentligen tycker jag att det är säkrare med en A-traktor där fordonet har samma skydd som en vanlig bil. Den är utrustad med airbag och har ett riktigt krockskydd, till skillnad från mopedbilen, säger han.
Det är även skillnad på hastighetsbegränsningen mellan modellerna, max 30 kilometer i timmen för A-traktor mot 45 med en mopedbil.