Han har fyra studentdagar i bagaget – och många roliga minnen tillsammans med studenter. Under pandemiåren blev det ett uppehåll för Eric Dahlqvist, men nu letar han uppdrag till årets student.
– Det är ett väldigt roligt jobb. Många ungdomar vill ha med sina flakvärdar på det här och tycker inte det är kul att flakvärden sitter på en stol. De ser gärna att man är med och dansar och många har försökt slita upp en, säger han.
Dansar du då?
– I vissa fall. Inte om det är värsta dansen, men ja, det har jag gjort.
Vad ger det dig att vara flakvärd?
– Från början var det mer en hjälpande hand och sedan så blev det mer att det är en rolig grej. Jag får vara med om de här ungdomarnas typ bästa dag i vissa fall. Sedan är det också att man kan få en liten extrapeng.
På studentflaken finns ett antal regler att följa under färden. Som exempel nämner Eric att man inte ska förtära någon alkohol eller kasta saker från flaket. Man ska inte heller hoppa av eller på flaket. En regel som Transportstyrelsen förtydligade vid årsskiftet är att det endast är tillåtet med flakåkning i direkt anslutning till studentarrangemanget.
– Det galnaste jag varit med om som flakvärd var nog när åtta grabbar bara hoppade av flaket i Linköping och sprang ut bland träden och ställde sig och kissade samtidigt, så jag var tvungen att stanna hela kortegen.
Uppskattningen är att de flesta studenter följer de regler som finns när det finns en flakvärd, menar Eric.
– Sedan finns det kanske någon som tänjer lite extra på gränserna. Man får ta det lugnt och förklara att "såhär kan du inte göra, för då kan det här hända".
Innan Eric ska åka med en klass brukar han fråga om studenterna planerat något specifikt.
– En jag känner hade en klass där alla hade ett rosa band på grund av att en av tjejerna inte kunde vara med på sin student, och de ville hylla henne. Skulle det bli en sådan grej vill jag också vara med på det, då blir det roligare för de andra med.
Det är viktigt att det inte står något på studentflaket som Eric inte kan stå bakom själv, berättar han:
– Jag vill inte ha något nedvärderande. Jag har sett att det stått väldigt dåliga grejer på flaken och det kommer inte jag stå bakom. Jag bad en klass ta bort en sak och då gjorde de det.