– I tisdags antog en enig nämnd regleringarna, säger Björn Fredlund om den eventuella etableringen av elsparkcyklar i Nyköping.
Flera företag har visat intresse för att hyra ut elsparkcyklar, och nu har nämnden antagit regelverket om hur detta ska ske.
– De kommuner som haft färdiga regelverk innan etablering har klarat sig bäst, menar Fredlund.
Bland reglerna finns företagets skyldighet att se till att fordonen står rätt parkerade, att de funkar och att användaren hanterar fordonet på rätt sätt.
Kommunen vill även införa geofencing på vissa områden, när det är tekniskt möjligt. Geofencing innebär att fordonet begränsas till en viss maxhastighet på angivna ställen. Detta kan dessutom användas så att fordonet inte kan parkera eller köra på utvalda ställen.
De områden som kommunen har i förslag för en hastighetsbegränsning på 6 km/h är Västra och Östra Storgatan samt hamnområdet. Där de inte vill att fordonen ska åka alls innefattar Å-promenaden och längs med hamnen.
– Som med alla saker så finns det för- och nackdelar. En av nackdelarna är att elsparkcyklarna kan ställas lite var som helst. Det är just sådana saker vi vill undvika genom att ha ett färdigt regelverk, säger Fredlund.
I nuläget finns ingen "yttre gräns" för hur långt dessa fordon skulle kunna åka inom Nyköpings kommun.