– Det känns som att alla väntar på att det ska lyfta.
När han möter sörmländska företag som vill växa utomlands är det framförallt de gamla basmarknaderna i Norden, Mellaneuropa och USA som kommer på tal. Rekals initiativ i irakiska Kurdistan och ABECE:s planer på Brasilien sticker ut bland små- och mellanstora bolag.
– Tillväxtländer som Indien, Kina och Brasilien finns med på företagens radar, men de ligger ett steg längre bort, säger han.
Ungefär vart femte företag i länet har en internationell koppling, enligt Tillväxtverket. Bara 6,5 procent av företagen har sin huvudsakliga marknad utanför Sverige. Östsvenska handelskammaren räknar med att det finns ungefär 750 exporterande företag i Sörmland, varav 250 har exporten som en stående del i verksamheten.
Den stora tillväxt som utrikesdepartementet tror att exportföretagen kommer börja se i år hänger mycket på hur det går i Europa. Svensk försäljning till andra EU-länder väntas öka med 130 miljarder kronor på fem år, vilket UD menar kommer stå för nästan hälften av den totala ökningen i svensk export. Även när det gäller försäljning till USA spås bättre siffror, framförallt om de pågående förhandlingarna kring ett frihandelsavtal mellan Europa och USA går i mål.