EU:s nya lagbeslut om A–traktorer: "Påverkar friheten"

De svenska ledamöternas motstånd räckte inte. EU-parlamentet vill inte låta 15-åringar köra A-traktor. Ett beslut som kan komma att påverka förare i Södermanland.

Arvid Bierfeldt, 15, tycker att det hade varit jobbigt om han hade fått vänta ytterligare ett år för att få köra A-traktor.

Arvid Bierfeldt, 15, tycker att det hade varit jobbigt om han hade fått vänta ytterligare ett år för att få köra A-traktor.

Foto: Eira Desax

Nyköping2024-02-28 19:50

I framtiden väntar med största sannolikhet 16-årsgräns, tuffare körkortsprov och en hastighetsgräns på 45 kilometer i timmen. 

undefined
Kommunalråd Urban Granström (S) är emot att höja åldersgränsen för att öka säkerheten. "Fördelen att höja hastigheten är ju att det finns en poäng för trafikflödet att det är samma regler som gäller för mopedbilar och A-traktorer" lägger han till.

– Det finns ju två lagförslag i huvudsak som Socialdemokraterna har tagit ställning till och det är åldersgränsen och hastigheten. Vi är emot att höja åldersgränsen och för att öka hastigheten, säger kommunalrådets Urban Granström (S). 

Urban Granström (S) menar att det finns ett behov av A-traktorer i kommuner som är större till ytan.

– Även om vi som kör riktig bil kan bli irriterade på dem så finns det ju ett stort värde för de som kör A-traktor. På det sättet är jag också skeptisk till att höja åldersgränsen. Men det är bra att titta på säkerheten.

undefined
Torbjörn Olsson (C) gruppledare för Centerpartiet i Nyköping: "det är ju en väldig frihet för ungdomar att ha A-traktorer."

Torbjörn Olsson (C) gruppledare för centerpartiet i Nyköping:

– Det påverkar ju friheten för ungdomarna på landsbygden i Nyköping framöver om det här blir verklighet. Det finns fortfarande en chans att påverka det, om regeringen faktiskt menar allvar med sin vurm för landsbygden.

Torbjörn Olsson (C) tycker att hastighetsökningen kan vara ett bra förslag.

– Jag är lantbrukare själv och kör vanlig lantbrukstraktor och får ofta ligga bakom A–traktorer. Säkerhetsmässigt är det ju bilar som är gjorda för högre hastigheter, säger han. 

undefined
Arvid Bierfeldt, 15, är en stor epafantast och har tidigare anordnat epaträff på Solbacka.

Arvid Bierfeldt, 15, kör A–traktor och har tidigare anordnat epa-träff ute på Solbacka. Han lär inte påverkas av det framtida beslutet kring åldersgränsen men tycker att det är en dålig idé.

– Det skulle vara jobbigt om man hade fått vänta längre. Då hade man inte kunnat ta sig dit man vill utan att få åka buss eller få skjuts av föräldrar.

Just friheten att kunna ta sig var man vill, när man vill, är det bästa med att ha A–traktor enligt Arvid Bierfeldt. Den föreslagna hastighetsökningen tycker han är bra.

 – Jag skulle anse att epa är säkrare än mopedbil som idag får köra 45 kilometer i timmen. Folk försöker ofta tränga sig förbi och kan till och med göra det på enfiliga vägar, så det skulle kunna bli säkrare med en högre hastighet.

Onsdagens omröstning innebär att slutförhandlingar nu inleds med EU:s ministerråd. Mötet gäller EU:s körkortsregler, där de nya a-traktorreglerna ingår. Det lär dock dröja till hösten innan en eventuell uppgörelse är klar – och därefter ännu längre innan reglerna träder i kraft.

Nästan alla svenska ledamöter – från M, S, C, L, KD och SD – röstade för de olika ändringsförslagen, utan att lyckas.

EU:s nya körkortsregler

EU-parlamentet enades på onsdagen om sin syn på den uppdatering av EU:s körkortsdirektiv som föreslogs av EU-kommissionen i fjol. Bland annat står EU-parlamentet bakom en prövotid på två år med striktare regler för den som nyss tagit körkort och möjlighet för 18-åringar att ta lastbils- eller busskörkort.

I Sverige har stort fokus legat på reglerna för A-traktorer, där det föreslås en åldersgräns på 16 år för att ta ett så kallat B1-körkort för att framföra fordon som väger max 2 500 kg i 45 kilometer i timmen. 16-årsgräns väntas även bli gränsen för att få köra fyrhjuliga mopedbilar.

I övriga EU-länder har den hetaste striden gällt om hälsoundersökning ska krävas vid förnyande av körkort. EU-parlamentet valde till sist att göra den frågan frivillig för medlemsländerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!