Expert: Därför har matpriserna stigit – så blir det nu

Som konsument kan det vara en djungel att orientera sig bland olika butiker och priser. Ulf Mazur, vd och grundare av företaget Matpriskollen, förklarar varför priserna stigit och vad du som konsument kan tänka på.

Sedan januari 2022 har matpriserna ökat med över 20 procent enligt företaget Matpriskollens beräkningar. Ulf Mazur tipsar om att hålla utkik efter rabatter och erbjudanden då butikerna slåss om kunderna.

Sedan januari 2022 har matpriserna ökat med över 20 procent enligt företaget Matpriskollens beräkningar. Ulf Mazur tipsar om att hålla utkik efter rabatter och erbjudanden då butikerna slåss om kunderna.

Foto: Caisa Rasmussen/TT

Nyköping2023-09-23 06:38

Det var i januari 2022 som matpriserna började stiga rejält. Ulf Mazur från Matpriskollen följer prisutvecklingen och förklarar att det var flera orsaker som gjorde att priserna på livsmedel började öka.

– Vid pandemislutet var det brist på råvaror och extrema transportkostnader på grund av obalanser i hela världen efter pandemin. Att flytta varor var kaotiskt och hälften av det vi ska äta i Sverige är importerat, säger han.

När pandemin började släppa ökade sedan efterfrågan på varor vilket höjde priserna ytterligare. På grund av kriget i Ukraina stack även spannmålspriserna i höjden. Enligt Matpriskollens beräkningar har matpriserna nu ökat med 23 procent, jämfört med januari 2022. Den största ökningen skedde förra året – under 2023 har prisökningstakten avstannat något.

Hur ser det ut framåt?

– Jag tror att i snitt blir det inte så stora ökningar, kanske ett par procent, men vissa specifika varor kan gå upp, säger Ulf Mazur.

– Det som rör på sig är exempelvis djurmat, där vissa artiklar ökade med 40 procent förra månaden. Marmelad var en annan av de varor som gick upp 15-20 procent i augusti. Men man ska komma ihåg att den här situationen är ett helsike för butikerna, vi som konsumenter tycker det är dyrt, men för butikerna är det också jättesvårt.

undefined
Ulf Mazur från Matpriskollen tror inte att priserna på livsmedel kommer fortsätta att öka särskilt mycket under resten av året.

SN:s prisjämförelse visar att lågpriskedjorna Lidl och Willys hade lägst priser. En matkasse med samma innehåll skiljer sig med över 100 kronor i jämförelse med den dyraste butiken.

Att lågpriskedjorna generellt kan hålla lägre priser beror bland annat på att de sparar in på antalet anställda och sådant som förbutik och delikatessdisk, förklarar Ulf Mazur.

– De har också ett smalare sortiment och då kan du vara väldigt effektiv med det. Det kostar mycket att ha många artiklar.

De andra butikerna har i stället börjat konkurrera om kunderna genom att erbjuda alltmer rabatter och extrapriser, säger han.

– Kriget om kunderna har aldrig varit större. Lågpriskedjorna har blivit kända för att ha generellt lågt ordinariepris, medan ”de vanliga” får slåss om dig som kund varje vecka med stora extrapriser.

Hans tips till den som vill komma ner i pris är därför att hålla utkik efter erbjudanden:

– Om man vill lägga mindre pengar på mat ska man vara multilojal och kolla i flera butiker – då ser du snabbt grundprisskillnaden och utgå sen från det som är extrapris.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!