– Den ekonomiska drivkraften i de här bolagen är oerhört kostnadsinriktad. Man försöker med ostyhyvelprincipen att hyvla av kostnader, säger Hans Kjäll, som har en bakgrund från Luftfartsmyndigheten. Nu arbetar han som flygsäkerhetsanalytiker och anlitas av både flygplatser och flygbolag.
Lågprisbolag, som exempelvis Skavstas största kund Ryanair och det nu drabbade Germanwings, började med att hyvla ner servicen, menar han.
– Sen kommer man ner till en nivå där man gjort allt man kan på servicesidan. Då kommer säkerhetsfrågorna upp på bordet. Vad kostar flygsäkerhetsarbetet vårt företag? Hur många är engagerade, vad kostar aktiviteterna?
I dag finns inga klara bevis för att lågprisflygbolag har en lägre säkerhetsnivå, men enligt Kjäll pekar indikatorer på det.
– Vi i flygsäkerhetsbranschen vill att man tar lärdom av den här olyckan. Att myndigheterna i Europa rekommenderas att genomföra en djupinspektion av alla lågprisflygbolag. Jag hoppas att det här ska trigga i gång en våg av utredningar, för här måste man rusta upp igen. Det här går inte att spara pengar på, säger han.
Rent praktiskt kan besparingsjakten leda till att personalen får svårt att hålla säkerheten uppe, menar Kjäll.
– Otrygga anställningsförhållanden, bemanningsbolag och ryckiga scheman där man tvingas till perioder utan jobb är inte bra för flygsäkerhetstänkandet. Konflikter och bråk med arbetsledningen kan leda till att du inte handlar rationellt i en nödsituation. Du blir inte lika snabb, och du fattar inte lika bra beslut.
Den mänskliga faktorn är den vanligaste orsaken till incidenter inom flyget. Därför är det viktigt med en kultur som uppmuntrar personalen att anmäla fel och brister, även om det gäller egna misstag. Men även på den fronten brister lågprisflygbolagen, anser Kjäll.
– Det finns exempel på företag som till och med har sagt att de inte vill ha avvikelserapporter som berör företagets ledning. Det är mot alla regler. Säkerhetskulturen måste uppmuntras från ledningen, säger han.
Ryanair, som brukar göra stor sak av sin lönsamhet, använder både bemanningsbolag och andra otrygga anställningsformer friskt. Intern kritik mot bolagets säkerhetsarbete har tidigare framförts i olika medier. Band annat var sju av tio piloter tveksamma till att anmäla säkerhetsproblem internt, enligt en enkät av det inofficiella pilotfacket Ryanair Pilot Group, som besvarades av 1000 piloter 2013.
När SN ställer frågor om hur arbetsvillkor och kostnadsjakten kan tänkas påverka Ryanairs säkerhet ombord väljer de att inte svara.
– Ryanairs nya flygflotta, som är under fem år i genomsnitt, och vår ledande säkerhetsstatistik sedan 30 år tillbaka talar för sig själv, skriver bolagets kommunikationschef Robin Kiely i ett mail. I övrigt har han inga kommentarer.