Expert: Bristen på halvledare är delvis konstlad

I början av pandemin tog toapappret slut på butikshyllorna. Nu är halvledare en bristvara. "I båda fallen handlar det om en konstlad brist", säger en expert.

Nyheten om Bosals etablering i Nyköping presenterade bolaget och kommunen tillsammans i mitten av januari. Uppmärksamheten blev stor men i dag står det klart att planerna har lagts på is.

Nyheten om Bosals etablering i Nyköping presenterade bolaget och kommunen tillsammans i mitten av januari. Uppmärksamheten blev stor men i dag står det klart att planerna har lagts på is.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-10-26 14:03

Bristen på halvledare slår mot industrin – och extra hårt mot fordonsindustrin. I media har rapporterna om produktionsstopp på olika bilfabriker runt om i världen duggat tätt ända sedan i våras.

Det senaste exemplet på hur bristen slår mot fordonsindustrin är Bosals beslut att lägga sina expansionsplaner i Nyköping på is. Bolaget vågar i dag inte lova att de storslagna planerna på en ny fabrik och ett kompetenscenter i staden någonsin kommer att förverkligas.

 – Det var ett tråkigt besked från Bosal. Men jag är inte helt överraskad. Vi har länge påpekat att bristen på halvledare skapar allvarliga problem för fordonsindustrin, säger Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

Halvledare finns i datorchip och har som syfte att leda elektrisk ström. Datorchippen används i sin tur i datorer, mobiltelefoner, fordon och i princip all annan elektronik.

Men även om bristen på halvledare får en rad konsekvenser handlar det om ett delvis konstlat fenomen, förklarar Carl-Mikael Zetterling, professor och chef för avdelningen Elektronik och inbyggda system på KTH. 

– Det har inte stängts några fabriker som tillverkar halvledare utan produktionen är lika stor som tidigare. Problemet är i stället hamstring. Industrin är nervös och köper på sig betydligt fler halvledare än de behöver, säger han.

Han liknar situationen vid den som rådde i början av pandemin. Då hamstrade människor bland annat toapapper – trots att det inte rådde någon brist på produkten.

– Hamstringen ledde till att toapappret stundtals tog slut på butikshyllorna. När människor såg de tomma hyllorna började de att hamstra ännu mer. Nu har vi samma situation vad gäller halvledare.

Orsaken till att just fordonsindustrin drabbas extra hårt är att branschen i början av pandemin drog ner rejält på produktionen och slutade att beställa halvledare. När fordonsindustrin upptäckte att efterfrågan på bilar fortfarande var stor, var det redan försent.

– På sätt och vis har fordonsindustrin sig själv att skylla. De bygger aldrig upp några lager utan kör stenhårt på just in time, säger Carl-Mikael Zetterling.

När kan halvledarbristen vara slut?

– Det är väldigt svårt att säga. Det finns säkert 100 000 olika sorters halvledare. För en del av dem uppger tillverkarna att väntetiden är 99 månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!