– Vi försöker använda den trafiklösning som är bäst för respektive plats. Men den ska också relatera till omgivningen och kunna få plats.
Det säger Magnus Bäckmark, trafikstrateg på Nyköpings kommun, om planerna på att bygga om de två cirkulationsplatserna på Repslagarergatan/Brunnsgatan och Hospitalsgatan till korsningar med trafiksignaler, som SN har berättat om.
Planerna engagerar tidningens läsare. Många tror att trafikljusen kommer att leda till ännu mer köer och sämre framkomlighet än vad fallet är i dag.
Men så är det inte, enligt Magnus Bäckmark, som berättar att det ligger ett gediget arbete och grundliga analyser bakom förslaget att ersätta rondellerna med trafikljus.
Redan i dag skapas det köer vid de aktuella platserna vid högtrafik. Och med ökad trafikmängd i framtiden kommer det att bli ännu värre, om ingenting görs. Inte minst på de mindre trafikerade sidogatorna, som Hospitalsgatan och södra delen av Brunnsgatan, riskerar bilarna att fastna vid mycket trafik, eftersom det inte bildas några luckor i rondellerna.
Det visar de trafikanalyser som ligger till grund för förslagen.
De visar också att framkomligheten kommer att bli bättre med trafikljus, jämfört med dagens cirkulationsplatser.
Att bara ställa cirkulationsplatser mot trafikljus, och säga vad som är bäst, blir en för stor förenkling, enligt Magnus Bäckmark. Flera faktorer spelar in, bland annat hur stora cirkulationsplatserna är. En större rondell klarar av ett större flöde – men det finns det inte plats till på Repslagaregatan, om man inte river byggnader eller tar parken vid Regionkansliet i anspråk.
Ombyggnaderna från rondell till trafikljus görs i samband med bygget av Nyköpings nya resecentrum. En del av syftet är att underlätta för busstrafiken, som kommer få en annan sträckning än i dag, när busslinjerna går just från Brunnsgatan och in på Repslagaregatan och omvänt.
Enligt Magnus Bäckmark finns möjlighet att bygga trafiksignalerna på ett sådant sätt att de prioriterar bussar – sådana lösningar finns redan i Nyköping i dag. Men trafiksignalerna kommer att öka framkomligheten totalt sett, både för bussar och bilar, enligt Magnus Bäckmark.
Åtminstone vid de tider då det är mycket trafik. Vid lågtrafik kan det förstås bli väntetider vid rödljusen.