Jordmassorna närmast vattenytan i Nyköpingsån har så låg hållfasthet att risken för skred eller ras är överhängande.
Det slås fast i den geotekniska undersökning som konsultföretaget WSP lämnade över till Nyköpings kommun 2013.
"Mer genomsläppliga siltskikt kan finnas mellan tätare lager. Vid pålning och spontning kan det i sådana skikt uppstå förhöjda portryck som leder till nedsatt hållfasthet och stabilitet. Pålning och spontning kan leda till horisontalförskjutning i den aktuella jorden."
På vardagssvenska innebär det att marken under gångvägen längs Nyköpingsån riskerar att rasa.
Undersökningen säger också att jordmassorna kan påverkas av tunga arbeten som spontning och pålning.
"Pålning och spontning kan leda till horisontalförskjutning i den aktuella jorden. Ovanstående bör beaktas vid val av på – och sponttyp, installationsordning, eventuella åtgärder vid installation, belastningar av fordon och upplag samt stabilitetskontroller."
Trots det satte byggnadsarbetena i gång hösten 2013. På marken närmast gångvägen anlades infarten till byggområdet där lastbilar och entreprenadmaskiner körde och transporterade bort fyllnadsmassor.
Längs Slottsgatan inleddes spontningsarbetet, där stora stålprofiler slogs ned till berggrunden. Enligt en geotekniker kunde det vara ett kritiskt moment, därför mättes vibrationer i marken med hjälp särskilda instrument.
– Vi hade mätpunkter för att säkerställa att det man gjorde inte ställde till några skador. Vid något tillfälle fick man förhöjda värden och då slutade man, kontrollerade och kunde sedan fortsätta, säger Mats Dryselius, samhällsbyggnadschef i Nyköpings kommun.
I maj 2014 visade det sig att strandskoningen vid Nyköpingsån gett vika och börjat röra sig. Nyköpings kommun stängde då av gångvägen och inledde en ny geoteknisk undersökning, som ännu inte är avslutad.
Orsaken till skadorna kan mycket väl vara förslitning på den gamla strandskoningen, enligt Mats Dryselius.
– Förr eller senare måste man ta hand om det, säger han.
Renoveringen kostar minst tio miljoner kronor.