Med start i måndags inleddes en nationell trafikvecka från polisens sida. Något som återkommer flera gånger varje år med varierande inriktning.
– Det här gången lägger vi vårt fokus framförallt på riksvägar och landsvägar. Det handlar om 70- 80- och 90-sträckor i huvudsak, säger David Lindhe, tillförordnad chef för trafikgruppen i Nyköping.
Under veckan lägger trafikpoliserna lite mer fokus på hastighetsövervakning än vanligt, och även polisens ingripandeverksamhet (de poliser man poliser man vanligtvis ser ute på gatan) deltar i arbetet.
Inför kontrollerna har polisen tittat på de mest olycksdrabbade vägsträckorna inom lokalpolisområdet (där Oxelösund, Gnesta och Trosa också ingår), och koncentrerar arbetet till de platserna.
– Vi märker att det körs alldeles för fort rent generellt. Såhär långt (sedan i måndags) har vi tagit några körkort, men det är undantagsfall, säger David Lindhe.
Och fortsätter:
– Vi försöker påverka den breda massan och tittar mest på spannet med förare som kör 7-9 kilometer för fort. Det är där de flesta ligger när de kör för fort.
Det är grundhastigheten på vägen som avgör om en fortkörare klarar sig undan med böter – eller blir av med körkortet.
- På 30-sträckor ryker körkortet om man kör 21 kilometer i timmen över hastighetsgränsen.
- På alla vägar med högre hastighetsgräns är det 31 kilometer i timmen som utgör gränsen.
Blir man av med körkortet ligger den normala spärrtiden hos Transportstyrelsen på två månader.