Extramiljoner ska stoppa tågförseningar

Förseningar och inställda tåg har blivit en del av vardagen för Nyköpings pendlare, och på måndagsmorgonen var det dags igen. Regeringen lovar nu extra pengar till järnvägen, men det lär dröja länge innan resenärerna märker någon skillnad.

NYKÖPING2015-04-13 21:51

Tidigt på måndagen började det brinna i en kabel på Stockholm södra station och ännu ett tågkaos drog i gång. Alicia Eriksson som pendlar varje dag till Norrköping är inte förvånad:

– Jag missar halva dagen. Skulle ha börjat klockan nio och har muntligt framträdande klockan ett. Hoppas att någon ersättningsbuss hinner komma. Det är vanligt med förseningar, men inte mer än en femton minuter.

Maja Strid går i gymnasiet i Stockholm och påverkas också:

– Jag missar mina lektioner vilket är tråkigt. Går det inga bussar blir det ingen skola alls i dag. Det har varit så här i flera veckor. Även innan påsk.

Tågförseningarna kostar fem miljarder om året enligt Trafikverket, något som regeringen tagit fasta på. I vårbudgeten satsas 620 miljoner kronor i ökat järnvägsunderhåll redan under 2015. Därefter investeras 1,24 miljarder per år fram till 2018.

Kommer pengarna att räcka?

– Vi får titta på hur vi kan använda dem så att de gör mest nytta i systemet. Självklart kommer de göra skillnad, säger Trafikverkets kommunikationsdirektör Anna Lihr.

Vilka sträckor som prioriteras presenteras först i juni, men i generella drag vill Trafikverket fokusera på storstadsområden och högtrafikerade stråk.

När kan pendlarna märka någon skillnad?

– Systemet är ju aldrig bättre än den svagaste länken, så för att verkligen göra skillnad behöver man kanske göra fler åtgärder på en sträcka. Det är absolut så att vi kommer kunna göra insatser som märks ganska omgående, men det tar ändå lång tid att göra förändringar i just järnvägsnätet, säger Lihr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om