När nyheten om Ryanairs nedskärningar slog ner på Skavsta, meddelade vd Dot Gade Kulovuori att det skulle leda till uppsägningar. Nu är det slutförhandlat med både Transport och Unionen, och 15 av Skavstas 120 anställda förlorar jobbet. Sex inom administration, resten arbetar med att lasta plan och hjälpa passagerare med särskilda behov ombord.
Transports linje var att behålla fast anställda och skära ner på extrapersonal och sommarvikarier. Klubbordföranden Tobias Eriksson tvivlar på den slimmade organisationen.
– Vi vet inte hur vi ska få ihop det med de personer som är kvar, och fortfarande ge lika god service. Jag personligen tror på nyanställningar antingen i sommar eller i början av nästa år, säger han.
Enligt Dot Gade Kulovuori matchar uppsägningarna det trafiktapp på en halv miljon passagerare som flygplatsen räknar med i år. Hon har inga förhoppningar om att lyckas värva något nytt flygbolag som kan fylla hålet efter Ryanair i närtid, men kanske i höst.
Hur är känslorna till Ryanair, är folk arga?
– Nej, det kan jag inte säga. Sett ur ett europeiskt perspektiv finns det en förklaring, de ska lämna tillbaka 75 leasade plan och väntar på 175 nya, det finns det förståelse för.
Transports medlemmar hyser inget agg mot Ryanair, enligt Tobias Eriksson
– Det medlemmarna och personalen på marken är upprörd över nu är hur vår ledning reagerar. Förhandlingarna är klara men vårt arbete har bara börjat, säger han.
Även vaktbolaget Securitas, med omkring 150 anställda på Skavsta har aviserat att upp till 25 procent av alla arbetade timmar kan försvinna ur schemat. För några anställda kan det finnas chans till omplacering på Bromma och Arlanda.