– Man ser skola och utbildning mer och mer som en vara, och om man inte är nöjd med varan, så reklamerar man den, säger Åsa Fahlén ordförande i Lärarnas riksförbund.
En undersökning som tidningen Skolvärlden gjort bland LR:s medlemmar visade att en fjärdedel av lärarna utsatts för press eller påtryckningar om betyg av en elevs vårdnadshavare.
Bakom fenomenet ligger en nedvärdering och ett minskat förtroende för skolan och för lärarna, menar Åsa Fahlén. Att sätta korrekta betyg är svårt och det handlar dessutom om myndighetsutövning, framhåller hon. Att då som lärare få sin professionalitet ifrågasatt blir ett arbetsmiljöproblem.
– Det skapar en jättestor press. Man känner sig inte uppskattad och det gör att det inte blir lika attraktivt att vara lärare.
Det ständiga ifrågasättandet av betygen skapar också en osäkerhet för eleverna och underminerar förtroendet för systemet, menar Åsa Fahlén.
Som både tidningens egen enkät och Skolvärldens undersökning visat, förekommer det också att lärare känner press från skolledare att sätta högre betyg.
– Det är extra olyckligt. Ens chef ska ju vara ett stöd, säger Åsa Fahlén.
Hon tror att konkurrensen mellan skolor, och oro för att tappa elever och därmed få försämrad ekonomi, ligger bakom att rektorer vill att lärarna sätter högre betyg.
– De sitter i en rävsax och vet att om de förlorar elever, så förlorar de pengar. Det är en marknadsfiering som både kommunala och fristående skolor utsätts för, säger Åsa Fahlén.
Men både rektorer och deras uppdragsgivare – kommuner eller fristående skolhuvudmän – måste lita på sina lärares bedömningar för att det ska gå att komma till rätta med problemen, menar fackordföranden.
– De måste stå upp för sin personal.
För att öka säkerheten i betygssättningen måste lärare också ges tid och möjlighet att diskutera betyg och bedömning med sina kollegor – något som kan vara svårt i den pressade arbetssituation som många lärare har, enligt Åsa Fahlén.
Lärarnas riksförbund anser också att elever inte borde få byta skola hur lätt som helst, utan att byten i första hand ska ske i samband med att eleven byter stadium.
– Man ska ha rätt att välja, men också en skyldighet att stå fast vid den skola man valt. Skolan handlar både om rättigheter och skyldigheter, säger Åsa Fahlén.