Bussar ersätts av flextrafik – måste beställas i förväg

Till vintern ersätts två busslinjer i Nyköping med flextrafik, där resenärerna måste ringa och boka in sig på bussen i förväg.

Mirsada Spahic reser ofta med servicelinje 161. Till vintern ska den ersättas av flextrafik, där resenärerna måste ringa och boka turen i förväg.

Mirsada Spahic reser ofta med servicelinje 161. Till vintern ska den ersättas av flextrafik, där resenärerna måste ringa och boka turen i förväg.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2023-03-05 13:13

– Det har inte varit mycket folk när jag har åkt, det har det inte, säger Björn Perneborg, Vrena, som hör till dem som ibland åker med buss 161, en av två så kallade servicelinjer i Nyköping.

Servicelinjerna 161 och 162 går genom stora delar av centrala staden, förbi bland annat lasarettet, Brandkärr och Oppeby. En tur med slingan från busstationen och tillbaka tar 52 minuter.

Praktiskt för den som har ärenden i stan – och som inte drar sig för en relativt lång restid. 

– Det är jättebra för mig, det passar perfekt, säger Mirsada Spahic, som åker med bussen från Stenkulla till Mariebergsgården i Brandkärr.

undefined
Mirsada Spahic reser ofta med servicelinje 161.

Men det är ganska få som nyttjar linjerna – enligt Sörmlandstrafiken färre än två personer per tur i genomsnitt. När tidningen åker med buss 161 en torsdagsförmiddag ser vi ytterligare sex passagerare, men efter ungefär halva turen är bussen, sånär som på tidningens medarbetare och chauffören, tom.

Det är mot denna bakgrund som Sörmlandstrafiken och Nyköpings kommun från och med i december provar ett nytt koncept för servicelinjerna: Flextrafik. Det innebär i korthet att den som vill åka med måste ringa och meddela detta minst en timme före avgång. I övrigt kommer samma biljetter som på övriga bussar att gälla, och vem som helst som ringer och förbeställer får åka med.

Tanken är att det nya systemet ska vara mer resurseffektivt, även om kommunen inte räknar med några större ekonomiska besparingar. De nya flexbussarna ska också vara mindre än de som används nu.

– Man vill inte köra runt med fullstora bussar när det är så få resande, säger Johan Tollén.

undefined
Björn Perneborg konstaterar att det brukar vara ganska tomt på buss 161.

I och med att resenärerna måste föranmäla sig, behöver bussarna inte alltid köras hela den långa och krokiga tur, som de måste i dag; om ingen vill stiga av eller på längs en del av linjen, kan denna hoppas över.

Enligt Johan Tollén kommer det att vara möjligt att stiga på bussarna i samma områden som med dagens servicelinjer, men på fler platser än i dag. Bussarna kommer även att ta färdtjänstresenärer, som kan bli upphämtade vid sina hem.

Mirsada Spahic, som ofta åker med linje 161, är lite skeptisk till tanken på att behöva ringa i förväg, men konstaterar samtidigt att det nog blir dyrt att köra mer eller mindre tomma bussar.

– Det känns lite konstigt att behöva ringa, men om man måste, så gör man väl det, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!