Skavsta har tidigare lyfts fram som ett av alternativen om Bromma läggs ner. Snabbtåg med Ostlänken till Stockholm hägrar, och ett miljötillstånd för mer än tre gånger dagens trafik finns att växa i. Men när Brommafrågan skulle upp till diskussion på Stockholms handelskammare i veckan kom några oväntade svar från Anders Sundström, som fått i uppdrag av regeringen att utreda frågan.
Han vill helst satsa allt på Arlanda, och tror inte att Skavsta är en bra lösning.
– Det var ett par ganska anmärkningsvärda saker han sa. Jag vet inte exakt vad han har för mandat, men det vore märkligt att förneka den funktion Skavsta har för Stockholmsregionen. Vi transporterar mellan 1,6 och 1,7 miljoner passagerare, av vilka vi vet att en stor del kommer från regionen, säger Peter Steinmetz, vd på Skavsta.
Hans vision är inte att Skavsta ska ta över trafiken rakt av.
– Bromma har en annan typ av trafik än vi har, med inrikesresor där passagerarna är måna om att komma snabbt in till centrum, säger han.
Men om Brommas många inrikeslinjer flyttas över till Arlanda tror han att bolag som inte har en hubb på Arlanda och som är intresserade av en annan prisbild skulle kunna flytta ut till Nyköping.
– Sundströms förslag verkar innebära väldigt stora investeringar på Arlanda, utan att väga in ett billigare alternativ som Skavsta. Jag tror helt enkelt att det vore fel, säger Steinmetz.
Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, utgår från att Sundström kommer ändra sig under utredningens gång.
– I hans uppdrag ingår att titta på hela strukturen, men det är ännu väldigt tidigt i uppdraget. När det väl kommit i gång måste man sätta sig in i vilka förutsättningar Skavsta kommer ha med järnväg och miljötillstånd. Jag förutsätter att han gör det.
Nyköpings kommun och Skavsta ska nu tillsammans se till att informationen om flygplatsens förutsättningar når Anders Sundström.