Reko Nyköping vill få tillbaka kunder

Reko Nyköping fick ett uppsving under pandemin, men märkte av en minskad efterfrågan när restriktionerna togs bort. Nu vill rekoringen få tillbaka kunderna.

Christina Bodmark från Nyköping hämtade ut en grönsakskasse från Marianne Fargo på Oasen på åsen.

Christina Bodmark från Nyköping hämtade ut en grönsakskasse från Marianne Fargo på Oasen på åsen.

Foto: Joachim Sorbe

Nyköping2022-11-13 08:09

Reko står för "rejäl konsumtion" och är ett sätt att handla lokalproducerad mat utan mellanhänder. Köpare och säljare får kontakt genom en Facebookgrupp där köparen får veta vilka varor som finns och hur man gör för att beställa. Det finns flera hundra rekoringar i Sverige. 

– Vi såg en väldig uppgång i pandemitiderna, säger Anna Brodén på Ösvreta gård som är administratör för Reko Nyköping. 

– Jag tror att det berodde på att många andra fritidsaktiviteter låg nere. Då fick man tid över. Dessutom är Reko en utomhusverksamhet. 

När pandemin började plana ut sjönk antalet kunder igen. 

– Vi tycker att det har sjunkit lite för mycket. Producenterna måste kunna täcka utgifterna för tiden och pengarna som det kostar att åka till utlämningsplatsen, säger Anna Brodén. 

undefined
Anna Brodén från Ösvreta gård är administratör för Reko Nyköping.

Alla affärer görs upp i förväg och utlämning sker på onsdagar jämna veckor vid Nicolaiskolans skolgård/parkering. Vid utlämningen den 2 november hämtade Christina Bodmark från Nyköping ut en grönsakskasse som hon prenumererar på från Oasen på åsen i Björkvik.  

– Jag tycker att det är bra produkter. Det är närproducerat och inte besprutat, säger hon. 

Grönsakskassen lämnades ut av Marianne Fargo från Oasen på åsen.  

– Jag och min man driver en liten gård som har fokus på självhushållning så att vi är helt självförsörjande på grönsaker och kött. Sedan har vi ett planerat överskott som vi säljer för att fler ska få smaka den mat som vi äter, säger hon.  

– Rekoringen är den lättaste försäljningskanalen för oss. Vi är alldeles för småskaliga för att matbutiker ska vara intresserade. De vill ha stora kvantiteter och helst under hela året och så funkar inte odlingssäsongen. 

Yvonne Hellsén från Nyköping hämtade också ut en grönsakskasse.

– Jag tycker det är viktigt att man gynnar de som jobbar med närproducerat. Det är väldigt goda varor med fin kvalitet och fräscht. 

Hon tror att många fortfarande inte känner till rekoringen. 

– Vi som köper här kanske behöver bli duktigare på att dela på Facebook. 

undefined
Yvonne Hellsén från Nyköping tycker att det är viktigt att gynna de som jobbar med närproducerat.

Christina Bodmark är nöjd med rekoringen som den är. 

– Men visst skulle det kunna vara flera odlare som kommer hit, säger hon. 

Marianne Fargo vid Oasen på åsen menar att det har blivit svårare att nå ut med sitt erbjudande via rekoringens Facebookgrupp. 

– Trots att vi är väldigt många i Facebookgruppen så är det väldigt få som får det att pluppa upp i deras flöden så då blir man ganska osynlig. Sedan har Facebook mer och mer börjat tycka att producenters inlägg är spam så man får inte lägga upp annonser. Vi har börjat uppmuntra folk att skriva på en e-postlista så om Facebook dummar sig kan vi fortfarande nå ut till våra kunder.

När efterfrågan var som störst under pandemin brukade drygt 15 producenter vara med vid utlämningarna i Nyköping. Nu deltar vanligtvis ett tiotal. En ny utmaning för rekoringen är den allmänna ekonomiska nedgången. 

– Alla måste se över sina utgifter och vi har kanske lite högre priser på våra varor, säger Anna.  

Hon hoppas ändå att kunderna ska återvända. 

– Om man vill ha de här öppna landskapen och tillgång till närproducerad mat behöver man också handla av oss producenter i närområdet. Vi är ofta småskaliga och kan erbjuda ett annat utbud än vad man kan få i de vanliga affärerna. 

Anna tror fortfarande på konceptet med en rekoring. 

– Det här handlar inte bara om ekonomi utan om att kunna erbjuda kunderna en möjlighet att ha direktkontakt med producenten. Många av oss producenter är inte tillräckligt företagsmässiga för att välja bort rekoringen av ekonomiska skäl utan vi vill fortsätta med den eftersom vi har en ideell känsla av att den är viktig. 

– Vi skulle behöva titta på om vi ska göra en liten nystart. Vi har väldigt bra backup från kommunen. 

Vid utlämningen i Nyköping den 2 november märktes inte någon lågkonjunktur av vid Fredrik Pihls pickup. Kön ringlade lång för att hämta ut kyckling från Katrinelunds Gårdskyckling i Vingåker. 

– Vi säljer egen kyckling som är uppfödd på gården. Vi har eget slakteri så vi gör allting hemma på gården, säger Fredrik Pihl.  

– Vi är inte här varenda gång, men jag tycker det rullar på. Vissa gånger är bättre, vissa gånger är sämre.  

Ann Degermark och Lasse Edvardson från Nyköping var några av de kunder som hämtade ut kyckling hos Fredrik. 

– Det är fantastiskt att få handla direkt av de som producerar, säger Ann. 

– Det är kul att kunna stödja små verksamheter lokalt, säger Lasse. 

Fredrik hoppas att kunderna ska fortsätta att handla genom rekoringen.

– Försvinner de lokala producenterna blir det tyvärr bara en industri av allting. Även de små behövs i det stora hela när allting blir dyrare. 

undefined
Fredrik Pihl från Katrinelunds Gårdskyckling lämnade ut kyckling. – Vissa gånger är bättre, vissa gånger är sämre, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!