Om du har sett någon av Terminatorfilmerna är det stor sannolikhet att du minns hur roboten, spelad av Arnold Schwarzenegger, ser på världen. Ett ständigt flöde av digital information poppar upp runt honom och hjälper honom att avväpna antagonister.
I dag är spelet Pokémon Go – som fungerar på liknande sätt, men i mobilen – en världssuccé. Där dyker färgglada figurer upp i just den miljö som spelaren har omkring sig i verkligheten på mobilens skärm.
Philip Saltskog, vd på Nyköpingsbaserade webbyrån Tankbar, förklarar att Pokémon är det första framgångsrika spelet som bygger på tekniken augmented reality.
– Det här är bara starten, det här är en teknik vi kommer att se mycket mer av framöver, säger han.
I dag bläddrar vi mellan bilder i telefonen för att titta på exempelvis potentiella hotellrum när vi ska åka någonstans, framöver kommer vi i stället att kunna kliva rakt in i ett möjligt resmål via VR-glasögon. Med hjälp av den tekniken, kan vi uppleva det som att vi förflyttar oss i världen. Tekniken finns redan, men är inte spridd till gemene man ännu.
För en webbyrå som Tankbar börjar det dock bli allt mer aktuellt.
– Vi har precis fått en förfrågan från en kund som vill att deras konferensanläggning ska kunna besökas med de viritual reality-glasögon som utvecklas nu. Jag tror att glasögonen kommer "tokbooma" 2017, säger Philip Saltskog.
På fredagen firar han och Tankbar 20-årsjubileum på kontoret på Öster i Nyköping med en fest för alla som varit anställda på företaget sedan starten 1996.
När Philip Saltskog tittar tillbaka i tiden konstaterar han att de första 17 åren gick långsamt ur ett utvecklingsperspektiv. Sajter har givetvis utvecklats och appar har tillkommit, men mycket har varit sig likt. Det är först nu det har tagit fart på allvar, menar han.
– Till och med politiker och landstingsråd har fått upp digitalisering på agendan. Det är inte bara skog och järn längre.
Däremot är han inte helt säker på att alla förstår det abstrakta begreppet digitalisering och vilken inverkan det kommer att ha framöver. Även traditionella näringar som normalt sett inte förknippas med digital närvaro kliver in nu.
– Jag hoppas att unga i Nyköping hakar på och hittar riktigt galna idéer. Startupscenen kokar i Stockholm och det är bara ett stenkast härifrån. Klart att vi ska klara av det här också, säger Saltskog.