Efter att Nils Oscar meddelade att bolaget är intresserat av att fronta Rosvalla med sitt varumärke har ett nytt möte hållits med Nyköpings kommun. Enligt kommunens näringslivschef Ola Pettersson har de haft förutsättningslösa diskussioner om hur de ska samarbeta framåt.
– Det handlade om allt möjligt, bland annat namnrättigheter på Rosvalla. Nils Oscar är ett värdefullt företag för oss på många sätt.
Han berättar också att fler än det lokala ölbryggeriet har uppvaktat kommunen angående Rosvalla.
– Det är tre stycken som visat intresse hittills.
Vilka andra företag handlar det om?
– Det får de andra företagen svara på, säger han och fortsätter:
– Men alla Nyköpingsföretag borde vara intresserade av Rosvalla. Vi har miljontals besökare varje år, så de är smarta företagare som vill marknadsföra sina varumärken.
Nils Oscars vd Henrik Kihlberg har fått veta att de inte är ensamma om namnköpet, men känner ännu inte till vilka de andra företagen är. Under samtalet med kommunen föreslog han att en öppen auktion ska anordnas mellan konkurrenterna.
– Det kan vara svårt att bedöma vad ett nytt namn på hallen är värt. Med en auktion får man verkligen ett marknadsvärde. Det skulle bli "fair", säger han.
För Henrik Kihlberg är det lika viktigt att få stötta det lokala föreningslivet genom affären, som att få exponering för varumärket.
– Pengarna ska gå till de föreningar som håller på med ungdomsidrott på Rosvalla. De gör ett fantastiskt jobb, och det vill jag bidra till som företagare i Nyköping.
Ola Pettersson betonar att kommunen ännu inte bestämt sig om grundfrågan – ifall de ens kan tänka sig att byta namnet. Där kvarstår interna diskussioner med ansvariga politiker.
Efter SN:s avslöjande om att Nils Oscar vill ta över namnet på Rosvalla har reaktionerna vällt in från olika håll. Bland SN-läsare har kritik lyfts mot att ett alkoholbolag ska kopplas ihop med barn och idrott på arenan. Men Ola Pettersson vill ändå inte utesluta att det kan bli ett ölmärke som frontar kommunens arena.
– Vi får ta ställning till det om vi kommer närmare. Rosvalla ska fortsätta vara en arena för alla. Det är klart att Nyköping inte kan skriva avtal med vilket bolag som helst, men det finns ju arenor som har alkoholfria namn också. En sån lösning går att hitta, till exempel.
Han jämför med fotbollsstadion i Falkenberg, som 2015 fick namnet Falcon alkoholfri arena.
Just det fallet mötte ju en storm av hån och skämt. Folk undrade vad som skulle hända om arenan blev helt packad.
– Ha ha, ja just det. Återigen, vi är långt ifrån ett namnbyte just nu. Men det är ju superroligt att folk tycker till och visar att arenan berör.
Vd Henrik Kihlberg ser det dock inte som ett alternativ att kalla arenan för något i stil med "Nils Oscar alkoholfri arena".
– Nej, jag tycker att det namnet blir konstigt. Det kommer aldrig att kallas för det, det blir för långt och omständligt. Det är väl lite typiskt svenskt – det är upp till konsumenten själv att välja alkohol eller alkoholfria alternativ.
Varken kommunen eller Nils Oscar vill uttala sig exakt om vad ett namnköp kan komma att kosta. Men Ola Pettersson ger ändå en fingervisning, med hänvisning till Volvo CE:s köp av Stiga Sports arena i januari.
– Om vi jämför med Eskilstuna så betalar Volvo 750 000 kronor om året för deras arena. Rosvalla har fler besökare, men det är i de summorna vi rör oss.