– Vi såg ett stort behov av en ny strategi med tydligare riktning för besöksnäringen i Nyköping, säger Erik Lindhe, turistchef på Nyköpings kommun.
Sedan 2015 har Nyköpings kommun och näringslivet samarbetat under en gemensam besöksnäringsstrategi. Men då pandemin, och dess medföljande restriktioner, ställde till för dessa verksamheter anses den gamla strategin inte aktuell längre.
Att nå upp till nivån av besöksnäringen, som var 2019, kommer att ta lång tid och vara kantad med utmaningar.
– Vi ska arbeta tillsammans med näringslivet för att ta fram handlingsplaner om hur vi kan påskynda omställningen – både från pandemieffekterna och för en mer hållbar besöksnäring, säger Erik Lindhe.
De målformuleringar som används i strategin är angivna i ”Tecken på framsteg” som ska ange var Nyköping som resmål ska befinna sig 2030. Handlingsplanerna ska beskriva hur dessa mål ska nås inom respektive verksamhet.
Det främsta målet är att skapa fler arbetstillfällen tillsammans med ett omfattande hållbarhetsperspektiv.
– Besöksnäringen genererar redan idag många arbeten, och genom att satsa på både befintliga och nya verksamheter ska det skapa ännu fler jobb, berättar Erik Lindhe.
Arbetet med turism, evenemang och möten ska vara i linje med Agenda 2030, genom bland annat bevarande av viktiga natur- och kulturmiljöer, främjande av innovation samt omställning till mer hållbar konsumtion och resande.