På onsdagen tas det första spadtaget på Ostlänken, den nya järnvägen mellan Järna och Linköping. Det resecentrum som snart börjar byggas i Nyköping blir det nav som förbinder staden med den nya järnvägen.
– Någon gång i slutet av november eller i början av december sätts byggbarackerna upp. Sedan sätter vi i gång, berättar Joel Renblom, Trafikverkets projektchef.
Spåren
I dag har Nyköpings station två spår med av- och påstigningsmöjligheter. Nyköpings resecentrum får tre spår.
– Det innebär att kapaciteten ökar. Nyköpings resecentrum kommer att kunna ta emot mer tågtrafik. Tre tåg kommer att kunna stå inne samtidigt i stället för två, säger Joel Renblom.
I dag förbinds Nyköping med järnvägsnätet via Nyköpingsbanan. I framtiden förbinds staden även med Ostlänken. Ostlänken kommer att gå förbi Skavsta men Nyköping förbinds med den nya järnvägen via en bibana. Bibanan förbinds även med TGOJ-banan, som sträcker sig mellan Oxelösund och Grängesberg. Från Oxelösund körs det i dag enbart gods på TGOJ-banan.
I och med att TGOJ-banan förbinds med bibanan ökar möjligheterna att köra persontrafik mellan Nyköping och Oxelösund. Några sådana planer finns dock inte.
Entrébyggnaderna
När Nyköpings resecentrum står klart kommer resenärerna till perrongen via två entrébyggnader, en på vardera sida om spåren (och via västra passagen, se nedan). Enligt nuvarande planer ska entrébyggnaderna inte innehålla några kaféer eller butiker.
– Som det ser ut i dag kommer entrébyggnaderna sannolikt att få väntsalar och biljettautomater, men det är upp till trafikoperatörerna. De kommer också att fungera som skydd för rulltrappor och hissar, säger Joel Renblom.
Entrébyggnaderna byggs av tegel och får många glaspartier. Teglet får en röd färg som går i samma nyans som teglet i den nuvarande stationsbyggnaden och i det närliggande Tingshuset. En gångpassage under spåren förbinder de två entrébyggnaderna med varandra.
Perrongen
Antalet plattformar kommer att fördubblas när Nyköpings resecentrum står klart. I dag har perrongen en plattform, i framtiden kommer den att ha två.
För det första byggs en bredare och längre mittplattform, ungefär 355 meter lång. Dessutom byggs en helt ny, cirka 400 meter lång, sidoplattform i anslutning till den nya bussterminalen.
– Det gör att det blir väldigt smidigt att byta mellan tåg och buss från den plattformen, förklarar Joel Renblom.
Fjärrbussterminalen
Blir en lång enplansbyggnad med tolv dockningsplatser för regional busstrafik och landsbygdstrafik i första hand i linjetrafik. Men även kommersiell linjetrafik och beställningsbussar angör terminalen. Utöver det skapas fem uppställningsplatser för boggiebussar.
Bussterminalen byggs samman med den södra entréterminalen. Här görs också plats för resenärsservice i form av reseinformation, butiksverksamhet, kafé. Denna verksamhet är inte bara tänkt för resenärer utan även besökare. Därför ska de kunna nås inte bara från terminalbyggnaden utan även direkt från entrétorget.
Busstorg
Stadsbussarna får ett eget busstorg med infart från södra Bangårdsgatan till fyra enkelriktade parallelluppställningsplater vilket gör att åtta bussar får plats. Kapaciteten på nya busstorget gör det möjligt att bygga ut befintliga stadsbusstrafiken med ytterligare en linje, Via gångpassager når man sedan övriga delar av resecentrum.
Cykelcentrum
I anslutning till södra entrébyggnaden kan en cykelbyggnad uppföras. Den kan byggas i två plan och rymma runt 250 cykelplatser med cykelställ. I direkt anslutning till cykelhuset finns i planen även en yta för cykelparkering under skärmtak.
Västra passagen
En ny gång och cykeltrafik byggs under de nya järnvägsspåren i höjd med den nuvarande tunneln som via stationsbyggnaden leder upp till perrongen. Den blir åtta meter bred och tre meter hög. Även via den nya passagen ska man kunna komma till mittdelen av perrongen. Vid den västra passagen planeras också för cirka 460 cykelparkeringar och terrasser.
Verksamhetshus
I planen finns även plats för ett verksamhetshus med tre våningar mot Brunnsgatan och fem våningar mot spåret. Här ska kontor och centrumverksamhet inrymmas.
Parkeringshus
Ett parkeringshus finns också i planen. Det placerat på norra sidan av spåret mot Wedholms tidigare industriområde. Parkeringshuset är tänkt att samnyttjas med den planerade nya bebyggelsen i Nöthagenområdet.
Nyköpings resecentrum ska stå färdigt 2028. Ostlänken planeras att ha trafik 2035.