I fredags kunde SN berätta att Ryanair minskar trafiken på Skavsta med upp till 30 procent i början av nästa år. Nu bekräftar flera oberoende källor för SN att ett antal piloter sagt upp sig från Ryanair inom loppet av några veckor. Det innebär att den samlade pilotkåren på Skavsta minskar med omkring 25 procent. Och fler är på väg att lämna bolaget och lockas av bland annat SAS och Norwegian.
– Vi har anställt en handfull piloter från olika bolag under hösten och några av dem kommer från Ryanair, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS. Vi kommer de närmaste två åren att öppna sammanlagt 100 nya skandinaviska flyglinjer och behöver rekrytera fler piloter och vet att vi är en mycket attraktiv arbetsgivare.
Beslutet att skära ned på Skavsta förvånar och förbryllar personalen på flygplatsen eftersom linjerna som plockas bort är populära och säljer bra. Men det håller inte Ryanairs försäljnings- och marknadschef Elina Hakkarainen med om.
– Vi avslöjar inga siffror men måste vi skära ner gör vi det så klart på de linjer som går sämst, de som inte säljer lika bra, säger hon.
Skavstas position som Ryanairbas sträcker sig över ett decennium och har fram tills i fredags inneburit övervägande goda nyheter. Nya resmål, fler avgångar och med det nya jobb och fler turister att tjäna pengar på.
Nu verkar Ryanair se den potentialen på andra håll i Europa. På onsdag drar en offensiv inrikessatsning i Italien igång för att utmana landets största nationella flygbolag, Alitalia, som går på knä. Ryanair startar en ny bas i Rom med elva nya inrikesavgångar per dag. Sex flygplan baseras där och planen är att utöka till tolv nästa höst.
Mer krut läggs också på Irland, där en skatt på resor skrotas från och med april nästa år. I och med skattelättnaden lanserar Ryanair så många nya linjer att de räknar med att växa med en miljon passagerare om året. Hittills har de irländska flygplatserna utlovats 17 nya destinationer och fler avgångar i veckan på ytterligare åtta resmål.
Trafiken byggs även ut rejält på Londonflygplatsen Stansted nästa år. Sommarschemat som gäller från och med april innehåller 200 extra flighter i veckan.
Enligt Ryanair beror nedskärningarna på flygplansbrist. Uppgifterna om att flera piloter har sagt upp sig stämmer inte, menar Ryanairs informationschef Robin Kiely. I övrigt svarar han inte på SN:s frågor.