– MTR har inte uppfyllt det de utlovade, jag tycker att politikerna måste ställa högre krav, säger hon.
Både Agneta och hennes man pendlar varje dag mellan Nyköping och Stockholm där de jobbar. På morgonen avgår två tåg i timmen på sträckan, men när den nya tidtabellen börjar gälla från och med 11 december blir det bara en avgång. Lokförarbristen hos MTR, som kör Mälartågen, gör att de inte kan ha kvar lika många avgångar.
För resenärer som åker Nyköping-Vagnhärad-Stockholm innebär den nya tidtabellen att avgångarna som idag rullar klockan 06.44 och 17.45 från Nyköping försvinner på vardagar. I riktningen Stockholm-Vagnhärad-Nyköping blir det inga förändringar mot nuläget, på morgonen. På eftermiddagen slopas däremot avgången som idag avgår från Stockholm klockan 16.19.
– De flesta som börjar jobba i Stockholm vid åttatiden åker med 06.44-avgången, som min man till exempel. Så det här innebär att man får åka härifrån mycket tidigare och får en betydligt längre restid, säger Agneta Nilsson.
För hennes del blir det däremot ingen dramatisk skillnad. Hon jobbar inom vården och kommer att kunna ta samma tåg som tidigare på morgonen, och på eftermiddagen.
Neddragningen i trafiken kommer efter ett år som har präglats av inställda avgångar och förseningar. Och det har hänt att Agneta och hennes man har tvingats ta bilen till och från Stockholm när tågen har ställts in med kort varsel.
– Snart kommer snö och blåst och då kommer MTR säkert att behöva ställa in flera tåg, som förra vintern. Jag tror att det kommer bli en katastrof, säger Agneta Nilsson.
Och fortsätter:
– Det här blir ju dålig PR för Nyköping också. Här byggs fler bostäder, man vill ha hit folk. Men är det värt att flytta hit?
Den nya tidtabellen innebär även förändringar för lokala pendlare som reser till och från Norrköping. Mellan Nyköping-Norrköping försvinner det första morgontåget, med avgång klockan 05.55. Men där blir det troligtvis så att en buss avgår istället.
– För att pendlare som ska kunna komma ner till Norrköping före klockan 07 så sätts buss in, enligt planeringen. Den går då direkt och stannar inte i Kolmården, för en kortare restid, säger Göran Gullbrand, som är trafik- och infrastrukturstrateg på Mälardalstrafik.
Under pendlingstimmarna blir det i huvudsak en avgång i timmen på den här sträckan. Men mitt på dagen samt kvällstid på vardagar rullar tågen Nyköping-Norrköping en gång varannan timme.
När det gäller helgtrafiken så blir det i huvudsak ett tåg varannan timme mellan Nyköping-Vagnhärad-Stockholm, medans antalet avgångar Nyköping-Norrköping förblir oförändrat, med avgångar varannan timme.
– I dagsläget blir det många akutinställda avgångar. För att undvika det och för att kunderna ska kunna få en bättre tillförlitlighet och förutsägbarhet kring utbudet så planeras de här reduceringarna, säger Göran Gullbrand.
När tror ni att halvtimmestrafiken kan vara tillbaka igen?
– Utifrån MTR:s prognoser så är det en brist på lokförare under hela 2023. Men i slutet av året blir flera av deras utbildningar färdiga och då kommer det ut en relativt stor mängd nya lokförare. Vi har förhoppningen att kunna lägga tillbaka enstaka avgångar tidigare men vill förbereda våra kunder på att det här är ett läge som till stora delar gäller under 2023.