Förra veckan bestämde EU-parlamentet att handeln med utsläppsrätter (ETS) ska skärpas. Beslutet, som fortfarande behöver godkännas av medlemsländerna, innebär tuffare krav på flygbranschen att minska sina utsläpp redan 2026.
Arlandastad group som numera driver Skavsta flygplats är osäkra på vad förändringarna innebär för dem.
– Vi stödjer de beslut som driver på omställningen. Då regleringen av utsläppsrätter är helt ny har vi inte hunnit sätta oss in i vad de innebär för oss, skriver Sara Johansson, kommunikationschef på Arlanda stad till SN.
EU-parlamentarikern Jakob Dalunde (MP) säger till Aftonbladet att förändringen kan innebära ett ganska stort prispåslag för flygresor.
– Det är jättesvårt att beräkna exakt, men av vad jag sett gissar jag på ett prispåslag på cirkus 50 euro (cirka 560 kronor, reds anm) för en Medelhavsresa i Europa, säger Jakop Dalunde till Aftonbladet.
Det internationella analysföretaget Bernstein spådde tidigare i år ett påslag på åtta–tio euro per flygresa, samtidigt som Ryanairs vd Michael O’Leary redan förra året uppskattade att "eran för absurt billiga flygresor nu är över”.
Lågprisbolaget Wizzair, som idag erbjuder flyg från Skavsta till flera östeuropeiska destinationer, är mer optimistiskt.
– Wizzair söker ständigt efter sätt att tillhandahålla de lägsta priserna genom vår unika affärsmodell, skriver Daria Sergeeva, som har titeln hållbarhetskommunikationsmanager, till SN.
Hon påpekar att bolaget har en väldigt ung flygplansflotta, vilket enligt henne ger dem en fördel när det blir dyrare med klimatutsläpp.
Norwegian, som i en tidigare intervju med SN berättat att de planerar fler avgångar och nya destinationer från Skavsta, säger via sin kommunikationschef Charlotte Holmbergh att det nya EU-beslutet troligtvis kommeratt bidra till att snabba på omställningen till ett mer hållbart flyg, vilket de tycker är bra.
På frågan hur det kommer att påverka deras priser svarar hon:
– Flygbranschen är en lågmarginalbransch där bränslekostnaderna står för ungefär 30 procent av ett flygbolags kostnader så det är extremt viktigt att få igång storskalig produktion av hållbara flygbränslen så att priserna kan gå ned och prisskillnaden minska. Fossilfria flygbränslen är idag fyra–fem gånger dyrare än traditionellt jetbränsle.