Flygexpert vill att Skavsta avlastar kökaosets Arlanda

Arlanda måste få avlastning och Skavsta är det bästa alternativet, anser en flygexpert. "Vi har överkapacitet och är redo", säger Robert Karlsson, kommunikationschef på Skavsta.

Arlanda måste avlastas, säger en flygexpert och lyfter fram Skavsta som en lösning på de senaste veckornas kökaos.

Arlanda måste avlastas, säger en flygexpert och lyfter fram Skavsta som en lösning på de senaste veckornas kökaos.

Foto: TT och SN

Nyköping2022-06-13 20:55

Kökaoset på Arlanda har pågått i flera veckor. Men i helgen var det värre än någonsin. Då var trängseln vid säkerhetskontrollen så stor att flygplatsledningen tvingades be polis om hjälp att stänga av vägen till terminal 5.

Nu har kaoset nått sådana nivåer att de inblandande parterna måste börja titta på helt nya lösningar, anser Christer Åström, som under många år har bevakat flygbranschen som journalist.

– I det här akuta läget måste man vidga perspektiven. Jag tycker att det är dags att seriöst undersöka om inte Arlanda kan avlastas, säger han.

Enligt Christer Åström kan flera flygplatser vara aktuella. Förutom Skavsta nämner han Västerås. Båda har utrikestrafik i dag och på flygplatserna finns alla nödvändiga faciliteter på plats.

– Av dessa flygplatser måste Skavsta sägas vara den mest attraktiva lösningen, bland annat beroende på sin storlek, säger Christer Åström.

Robert Karlsson, kommunikationschef på Skavsta, har tidigare sagt till tidningen att flygplatsen är beredd att ta emot de flygbolag som har tröttnat på Arlandas köer. Han har inget annat budskap i dag.

– Alla våra flyg går enligt tidtabell i dag. Förra året hade vi 600 000 passagerare och innan pandemin hade vi över två miljoner passagerare, så kapaciteten finns. Vi välkomnar om de inblandade parterna börjar titta på en sådan lösning, säger han.

undefined
"Vi är redo", säger Robert Karlsson, kommunikationschef på Skavsta.

Enligt Robert Karlsson står Skavsta redo om Swedavia och flygbolagen kommer överens om en sådan lösning.

Hur många ytterligare passagerare skulle ni kunna ta?

– Det är en svår fråga. Just nu har vi ungefär 30 000 passagerare per månad. Lika mycket till borde inte vara något problem.

På onsdag ska Arlanda öppna terminal 4 igen. Enligt Christer Åström kommer det inte räcka. Grundproblemet är brist på personal till säkerhetskontrollerna.

– Efter midsommar börjar dessutom högsäsongen och antalet passagerare kommer att öka. Samtidigt tar det minst tre månader att utbilda personal till säkerhetskontrollerna, säger han.

Arlanda flygplats ägs av det statliga bolaget Swedavia. Till tidningen DN säger Swedavias styrelseordförande Åke Svensson att bolaget prioriterar köproblemen.

Däremot har han inget svar på frågan om det är möjligt att dirigera om flygtrafiken till Skavsta. 

– Att dirigera flyg till andra flygplatser... där måste jag bli svaret skyldig, säger han till tidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!