Även om Ryanair gör Arlanda till sin nya bas ska flygbolaget vara kvar på Skavsta, förklarade bolagets vd Eddie Wilson under torsdagens presskonferens.
Och visst. I flera Europeiska länder har Ryanair trafik från två flygplatser, bekräftar Anders Carlsson. Men vad gäller Arlanda och Skavsta råder lite speciella förhållanden, menar han.
– Flygplatserna ligger alldeles för nära varandra. Om Ryanairs satsning på Arlanda fungerar bra – varför ska då människor från Stockholmsområdet kuska med buss till Skavsta, säger Anders Carlsson.
Just därför innebär beskedet från Ryanair att Skavsta befinner sig i ett mycket bekymmersamt läge.
– Ryanair är viktiga för Skavsta. Nu vet jag inte hur Skavstas upptagningsområde ser ut. En del resenärer kommer så klart från Norrköping, men Stockholmsområdet är väldigt stort.
Varför tror du att Ryanair väljer Arlanda som bas och inte Skavsta?
– Just nu råder väldigt speciella förhållanden på flygmarknaden. Ryanair har en stor överkapacitet och det har även Arlanda. De har lyckats hitta varandra i dessa för flygbranschen tuffa tider.
Det mest överraskande med Ryanairs besked tycker Anders Carlsson är flygbolagets inrikessatsning, även om Ryanair har inrikestrafik i flera andra Europeiska länder.
– Den svenska inrikesmarknaden är skakig för flyget och sådant brukar Ryanair vara hyperkänsliga för. Så det är förvånande att de ska börja flyga inrikes från Arlanda, säger han.