– Om en konsument tydligt signalerar att den behöver mer tid att tänka innan den ska ingå ett avtal anser vi att det är viktigt att företag respekterar detta för att underlätta för konsumenten att fatta ett genomtänkt affärsbeslut, säger Rozanna Florén, jurist på konsumentverket.
Det finns däremot inget lagstöd för den som känt sig pressad att ingå ett avtal.
– I de anmälningar vi får in är det särskilt vid telefonförsäljning som konsumenter upplever sig pressade att ingå avtal. Därutöver är det inte något vi konstaterat i stor utsträckning, säger Rozanna Florén.
Vid köp på plats finns det ingen skyldighet för företaget att erbjuda ångerrätt. Om man däremot köper något på distans, till exempel via telefon eller internet gäller som huvudregel 14 dagars ångerrätt.
Gällande marknadsföring är riktlinjerna att den ska vara korrekt och sanningsenlig. Felaktiga påståenden eller framställningar av verksamheten samt utelämnande av viktig information kan leda till att den bedöms som vilseledande.
– Vi får in anmälningar både där konsumenter generellt känner sig vilseledda av marknadsföring men även anmälningar just angående gymmedlemskap men det är inte ett av de vanligaste konsumentproblemen, säger Rozanna Florén.
2020 toppade flygen Konsumentverkets lista för konsumentklagomål. Något som Konsumentverket tror beror på coronapandemins påverkan på resebranschen. Annars brukar köp av begagnade bilar och hantverkartjänster ligga på första plats.