– Jag hoppas inte att Nyköping ska vara en stad som liknas med helvetet, utan hellre himlen. Sedan är verkligheten såklart där emellan, säger Ylva Evensen, präst och kyrkoherde i Nyköpings församling. Hon fortsätter:
– Just nu i en tid där det finns mycket oro och rädsla är det hoppet vi måste stärka. Men ett företag är ju fritt att göra vilken reklam de vill. Det finns ju ingen kyrklig censur och det tycker jag i grunden är bra.
Det handlar alltså om en reklamskylt från butikskedjan Dollarstore, som just nu kör en halloweenkampanj. Om man kör in mot Nyköpings centrum via Västerleden ser man skylten med texten "welcome to hell", välkommen till helvetet, i brinnande bokstäver.
– Men då tycker jag det vore bättre med en himmelskampanj inför allahelgona där vi påminns om de människor vi saknar och älskar.
Halloween infaller enligt traditionen den 31 oktober, medan den kyrkliga alla helgons dag i år är den 4 november.
Erik Lindhe, turistchef på Nyköpings kommun, ser inga större problem med skylten.
– Om man vill koppla det till Nyköping som plats blir det lite olyckligt. Men det tror jag inte är Dollarstores syfte. Sedan blir tajmingen med allt som händer i Nyköping lite dålig, säger Erik Lindhe och syftar på våldsvågen.
Tror du att det finns en risk att folk uppfattar skylten så?
– Nej, det tror jag knappast.
Dollarstores butikschef i Nyköping vill inte kommentera skylten. Tidningen har även sökt kedjan centralt, men inte fått svar.