Företagsluncherna är tillbaka i annorlunda form

Den 9 september arrangerade Nyköpings kommun sin första företagslunch sedan pandemins utbrott. Lunchen ägde rum i ett tält och antalet deltagare var begränsat till 50.

På plats fanns Mats Pettersson som nu har varit Nyköpings kommundirektör i ett halvår.

På plats fanns Mats Pettersson som nu har varit Nyköpings kommundirektör i ett halvår.

Foto: Joachim Sorbe

Nyköping2020-10-05 08:20

Kommunen hade ställt upp ett rejält tält utanför Nyköpingshus. Lunchen genomfördes med godkänd bordsplacering och tallriksservering. 

– Vi tycker att det är viktigt att komma igång lite grann under lite annorlunda former och på ett ansvarsfullt sätt. Dels tror vi att det är viktigt att träffas. Dessutom tycker vi att det känns bra och viktigt att på ett försiktigt, men ändå tydligt sätt få igång hjulen igen, säger näringslivschefen Maria Karlsson. 

Tältet var nästan fullsatt och programmet handlade till största delen om hur besöksnäring och handel har påverkats av corona. Per Karlsten från Nyköpingshus berättade att slottet tappat många gruppbokningar och därför ska bredda sin verksamhet. 

– Den 15 oktober är det premiär för en nyskriven dinner-show som vi kommer att köra varje torsdag.

Showens manus har skrivits av David Karlsson och handlar om Nyköpings och slottets historia. Serveringspersonalen kommer även att medverka som skådespelare. Det blir både sång och dans. 

– Sedan kommer det att komma mat och vinprovarkvällar. Vi kommer att vända oss mer mot allmänheten. Vi kan inte stå här och vänta på att gruppbokningarna ska komma igång igen, säger Per Karlsten. 

Nyköpings turistchef, Erik Lindhe, summerade turistsäsongen. 

– Men med facit i handen och under de omständigheter som finns har det varit en bra sommar. Men jag vill vara tydlig med att det har varit varierat också mellan olika typer av verksamheter. 

Cecilia Ekberg berättade om hur de upplevt coronatiden på Hellmanska gården.
Cecilia Ekberg berättade om hur de upplevt coronatiden på Hellmanska gården.

Cecilia Ekberg berättade om hur de upplevt coronatiden på Hellmanska gården. 

– Vi har ändå haft en viss försäljning hela tiden. Sommaren blev bättre än vad vi hade kunnat drömma. Alla härliga Nyköpingsbor har ju varit hemma och besökt oss och sedan kom det jättemånga svenska dagsturister som har varit sugna på att fika eller shoppa. Vi fick ju en väldigt bra målgrupp som kanske egentligen är mer värd än utländska turister som kanske bara kommer en kort sväng. 

Vad tänker du om framtiden?

– Ja, vi är oroliga för hösten. Vi är oroliga för att smittspridningen ska ta fart, men håller alla tummar att den svenska strategin håller. Sedan tror vi att det blir en bra jul. Vi tror att folk kommer att vara hemikring. Återigen kanske unna sig, fira på det sätt man kan, ta hand om varandra och då blir det en bra jul för oss, säger Cecilia Ekberg. 

På plats fanns även Mats Pettersson som nu har varit Nyköpings kommundirektör i ett halvår. 

– Två tredjedelar av tiden jag har varit kommundirektör har varit under pandemin, vilket ju är lite speciellt. Om vi tittar på den kommunala verksamheten tycker jag att det viktigaste kvittot är det sätt vi har lyckats minska och hålla nere smittspridningen. 

– Nyköpings kommun var först i Sverige med ett hemtjänstteam. Det var förslag från medarbetare och enhetschefer i en verksamhet som fick blomma ut och blev en nationell standard. 

Mats Pettersson sa att han var glad att företagsluncherna har kommit igång igen eftersom att han tycker om att mingla. När han började som kommundirektör försökte han träffa många företagare, något som pandemin satte stopp för. Han påminde även om Stora Mötesdagen den 1 oktober som i år får ett lite annorlunda upplägg. 

– Vi kommer att ha möjlighet att besöka företag i lite mindre grupper än vad det har varit förut. 

Företagslunchen gästades av Bavaria Films produktdesigner Dieter Bächle som pratade om Inga Lindström-filmerna.
Företagslunchen gästades av Bavaria Films produktdesigner Dieter Bächle som pratade om Inga Lindström-filmerna.

Fokus låg även på Inga Lindström-land, ett samarbete mellan flera kommuner längs kusten som lockar turister från framför allt Tyskland där Inga Lindström-filmerna blivit en succé. Företagslunchen gästades av Bavaria Films produktdesigner Dieter Bächle som berättade om varför de kommer tillbaka till Nyköping för att filma år efter år.

– Efter alla dessa år är det en perfekt plats och vi älskar den så mycket. Vi har ett lager här. För mig är det enkelt att hitta de platser vi behöver för filmerna. 

Han menade även att det var praktiskt med närheten till flera flygplatser och att Stockholm ligger på pendlingsavstånd vilket har betydelse när man tar in filmteam och skådespelare. 

– Filmerna är fortfarande en stor framgång i Tyskland. Vi har ungefär 5-6 miljoner tittare vilket är ganska mycket. 

Även företagslunchen filmades och finns att se på Nyköpings kommuns hemsida. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!