Johan Jansson är professor i företagsekonomi och forskar och undervisar bland annat om hållbarhetsfrågor, konsumtion, kommunikation och persontransporter. Enligt honom beror elsparkcykelns eventuella miljövänlighet på en rad faktorer.
– Hur hade personen färdats annars? Om hen hade gått eller cyklat på en vanlig cykel hade ju det varit mer miljövänligt, säger han som exempel.
Elsparkcyklarna av i dag är mycket bättre än de var för några år sedan, då de hade kort livslängd.
– Batterier och hjul var dåliga och där har företagen lärt sig mycket av misstagen. De höll inte för den användning de utsattes för, vilket är en helt annan än för de privata elsparkcyklarna. Många yngre sladdar runt med dem och kör slut på batterierna. Ju längre cyklarna håller desto mer miljövänliga är de förstås.
Elsparkcykelföretagen hävdade enligt Johan Jansson initialt mycket stora miljövinster för cyklarna men har dragit tillbaka det efter kritik, inte minst från forskarhåll.
– Det stämmer inte enligt vår studie. Vi ser ett nyhetens behag i användandet, runt hälften av alla användare nöjesåker. Men det handlar också om infrastruktur. Elsparkcyklar är ett jättebra sätt att ta sig från A till B på och på sikt kan det här bli ett ekologiskt och miljömässigt smart sätt att färdas på. Men det är fortfarande lite "Hawaii" över alltihopa med slängda cyklar överallt, det måste man få ordning på först.