Det tror åtminstone Fredrik Bjellder, logistikchef på Linas Matkasse. Företaget har nyligen lanserat en matbutik på nätet som komplement till matkassarna.
– Det är helt klart något som kommer växa. Vi i Sverige ligger långt efter exempelvis Storbritannien, där 10 procent av all mat säljs på nätet. I Sverige är vi väl knappt uppe på en procent, säger han.
Magnus Söderlund är professor på Handelshögskolan i Stockholm och forskar på konsumentvanor. Han tror att tio procent är en fullt rimlig siffra.
– Men jag har svårt att tänka mig att det blir gigantiskt. Det krävs så mycket logistik kring mattransporterna och alla små kassar hit och dit.
Fysiska butiker ger förmodligen bättre avkastning för livsmedelsföretagen. Alla vet hur lätt det är att något extra slinker ner i korgen av impuls. Men för oss konsumenter då? Även vi kommer att ha svårt att släppa taget om mataffärerna, menar Söderlund.
– Forskningen har visat att i denna fantastiska digitala värld med alla nollor och ettor är det ändå någonting speciellt med det fysiska rummet. Det kan appellera till alla våra olika sinnen på ett sätt som inte går på nätet.
Webbutikerna kan å andra sidan göra shoppingen enklare genom att ordna sortimentet utifrån just dina köpvanor, och blanda olika varor utan att ta hänsyn till kyl- och frysanläggningar.
– En möjlig utveckling är att man använder båda två men för olika saker. Du kanske gör rutinköpen för att fylla hyllorna på webben och inspirationshandlar i butik när du ska fixa till något extra, säger Söderlund.
Det finns också tecken på att matkassarna kan växa in på nya områden.
– Många tränar hårt eller äter efter en diet i dag och det kan inte vara så lätt för en amatör att sätta ihop variationsrika måltider. Det kanske är någonting som proffs ska få göra. Man kan också tänka sig nischade kassar för de som ska springa maraton eller åka vasaloppet och måste äta på ett speciellt sätt.