Förslag: Förskola för alla från fem års ålder

En ny utredning som regeringen initierat föreslår att förskolan ska bli obligatorisk för alla barn från och med femårsåldern.

På ett brunnslock finna alla formerna representerade, visar det sig när förskollärare Isabella Andersson undersöker saken med barnen.

På ett brunnslock finna alla formerna representerade, visar det sig när förskollärare Isabella Andersson undersöker saken med barnen.

Foto: Fredrik Ericsson

Nyköping2020-11-25 05:45

– Att kunna bra svenska är kanske den viktigaste tillgång en människa kan bära med sig i vårt samhälle, sa Anna Ekström (S) utbildningsminister, på pressträffen där utredningen presenterades under måndagen. 

Regeringen har utrett hur deltagandet i förskolan bland barn i tre- till femårsåldern ska kunna öka så att barns språkutveckling i svenska kan bli bättre, bland annat när det gäller nyanlända barn och barn med svag socioekonomisk bakgrund. I utredningen, som lämnades över under måndagen föreslås bland annat obligatorisk förskola från femårsåldern. Utbildningsminister Anna Ekström är tveksam till förslaget.

– Vägen via tvång måste vi ta en extra funderare på. Vi har en förskola som byggt på frivilligt deltagande i många år och där vi har en väldigt hög inskrivningsgrad, säger Anna Ekström i SVT:s Aktuellt.

Forskning visar att förskolan har en positiv effekt för barns utveckling och lärande. Barn som har gått i förskolan har bättre språkliga och intellektuella färdigheter. De når högre kunskapsresultat i skolan än barn som inte har deltagit i förskolans verksamhet.

undefined
På ett brunnslock finna alla formerna representerade, visar det sig när förskollärare Isabella Andersson undersöker saken med barnen.

På Stavsjö förskola är en liten grupp barn ute på matematikpromenad för att språkträna, lära sig former och samtidigt få lite motion på ett corona-säkert sätt.

Barnen har fått med sig inplastade former för att kunna jämföra med vad de ser på vägen runt förskolan. De hittar former lite här och där. En rund gatskylt påminner mycket om 3-åriga Lucifers inplastade cirkulära skiva. Han håller upp den mot skylten för att jämföra, och bingo, den passar.

– Samma som den här, säger han.

Förskollärare Isabella Andersson och kollegan Ann Karlsson pratar ofta med barnen under promenaden och ställer många frågor för att uppmuntra språkträningen. Isabella ser att promenaden fungerar bra för att träna språk och matte samtidigt. Hemligheten ligger i de utklippta formerna som blir ett bra stöd.

– För att kunna sätta ord på formerna behöver de ha något att jämföra med. Har de inte med egna former har de ofta svårare att sätta ord på dem, säger hon.

Den lilla gruppen stannar vid en nyponbusk. Isabella plockar en frukt från busken, håller fram den och frågar barnen vad det är för form.

– Rund som den här, säger Lucifer.

Sedan bär det av till att gatulock där barnen lyckas hitta samtliga former i metallen med stöd av lärarna. En kvadrat, en triangel och en cirkel.

Karta: Stavsjö
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!