Fotgängare och cyklister tar över på Öster

Bilisterna kommer att få maka på sig och hålla krypfart. Fotgängare och cyklister ska samsas om utrymmet mellan uteserveringarna. Så ska Östra Storgatan i Nyköping fungera när ombyggnaden är klar i november.

storgatsPK _010.jpg

storgatsPK _010.jpg

Foto:

NYKÖPING2014-04-22 18:05

– Vi hoppas på en trivsammare miljö med minskat buller och avgaser, säger kommunalrådet Malin Hagerström (MP).

Frågan har stötts och blötts i flera år, men nu ger politikerna klart besked och plockar fram pengarna.

För tio miljoner kronor ska Östra Storgatan förvandlas från en bullrig, smutsig genomfartsgata till ett gaturum med uteserveringar och ett myllrande folkliv.

– Vi hoppas det här kommer att leda till en trivsammare miljö med minskat buller och avgaser, säger kommunalrådet Malin Hagerström (MP).

Om bara ett par veckor åker spadarna i jorden på Östra Storgatan. Från Stadsbrons brofäste ska asfalten och trottoarerna plockas bort, kvarter för kvarter, fram till Kronhallen i korsningen med Skjutsaregatan.

Körbanorna ska höjas upp så att en torgyta skapas och avvattnas med en designad ränna i mitten. Lindarna längs gatan ska ersättas med grupper av rosa magnolia och tempelträd.

– Vi hoppas att det här ska främja både människor och handeln på Öster, säger kommunalrådet Nicklas Franzén (V).

Den nya Östra Storgatan blir alltså trängre än i dag, asfalten har ersatts av betongplattor och svart gatsten, körfältet kommer att vara fyra meter. Det kallas för gångfartsgata och blir allt vanligare i svenska städer. I Nyköping finns redan en gångfartsgata, vid Östra Torget intill Allhelgonakyrkan.

Biltrafiken ska enkelriktas, det blir bara möjligt att snirkla sig fram i folklivet från Stora Torget och österut.

Intentionen är solklar, det ska bli så besvärligt för bilisterna att ta sig fram på Storgatan att många istället väljer någon annan gata.

– Trafiken som ska västerut kommer i stället ledas på Östra Rundgatan och Tullportsgatan, säger gatuchefen Magnus Pirholt.

Flyttar ni inte bara trafikproblemet till de gatorna i stället?

– Nej, inte i någon större utsträckning, säger Magnus Pirholt.

Längs Östra Storgatan ligger flera restauranger och affärer som får sina leveranser med lastbil eller tankbil. Leveranserna ska fungera även om körfältet har minskat till fyra meter, säger projektledaren Almir Malkoc.

– Det kommer att finnas parkeringsfickor som det går att stå på, säger Almir Malkoc.

Beslutet om Östra Storgatans ombyggnad, som beräknas kosta knappt tio miljoner kronor, tas av kommunstyrelsen 28 april. Arbetet utförs av SM Entreprenad AB från Söderköping.

I papperstidningen onsdag: Så ska Östra Storgatan se ut (grafik).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om